Podpory exportérům není v ekonomice tolik závislé na vývozu, jako je ta česká, nikdy dost. Kromě státních institucí, které ji mají jaksi v popisu práce, se jí ovšem věnují i soukromé organizace. Představujeme vám trojici možností, jak zviditelnit exportní činnost vaší firmy.

1. Exportér roku

Nejstarší a zřejmě také nejznámější soutěží pro vývozce je Exportér roku, jehož historie začala spolu se vznikem samostatné České republiky. K původnímu účelu ceny, tedy k možnosti porovnání výsledků firem, které jsou tahouny českého hospodářství, postupem času přibyly další aktivity. Konference a informační workshopy dávají vývozcům možnost vyměnit si zkušenosti a přispívají tak svým dílem k tvorbě příznivého prostředí pro export.

»Stát se exportérem roku v zemi, jejíž ekonomika je na exportu životně závislá, si zaslouží veřejné ocenění,« uvádí motto soutěže. Firmy tak budou letos moci poměřit síly již po šestnácté. Klání se zaměřuje zejména na velké podniky, čemuž odpovídá i rozložení soutěžních kategorií. Vymezuje je spodní hranice 500 milionů korun ročního objemu exportu, respektive 100 až 500 milionů v případě středních společností.

Exportér roku má celostátní platnost, součástí je však také vyhlášení dílčích vítězů v jednotlivých krajích a doplňková zvláštní cena Rozhodčího soudu pro firmu, která vyváží své služby nebo zboží do největšího počtu zemí.

O vítězi rozhoduje čistě jeho hospodaření. »Exportér roku nepoužívá žádné přepočtové vzorce ani subjektivní kritéria,« vysvětluje Petr Šlapák z pořádající organizace Střední podnikatelský stav. »Hodnotí pouze dosažené ekonomické výsledky podložené buď výroční zprávou, nebo účetní závěrkou,« dodává s tím, že v případě rovnosti základních kritérií přijdou na řadu pomocné ukazatele: prvním je objem exportu na jednoho zaměstnance, druhým pak vývoj exportu v období 1993 až 2009.

Výše zmíněné dokumenty jsou také povinnou přílohou k přihlášce. »Termín podávání je aktuálně stanoven do 30. září 2010. V minulosti se však již stalo, že jsme uzávěrku kvůli velkému zájmu firem těsně před konečným termínem posunuli o čtrnáct dní,« uvádí Šlapák.

Ocenění, jehož předávacího ceremoniálu se tradičně účastní vrcholoví představitelé českého průmyslu i politiky, je prestižní záležitostí a není spojeno s finanční odměnou. Jeho význam je i přesto nemalý. »Poháry získané v soutěži Exportér roku mívají čestná místa v kancelářích generálních ředitelů či v jednacích a reprezentativních prostorách vítězných firem, takže při obchodních jednáních dávají jasnou informaci partnerům o úspěšnosti firmy,« říká Šlapák.

2. Exportní cena DHL HSBC

Pakliže vás účast v exportní soutěži láká, ale velikost vaší firmy nevyhovuje požadavkům Exportéra roku, můžete zkusit štěstí v rámci Exportní ceny DHL HSBC. Škála tu začíná středními společnostmi do 250 zaměstnanců a 1,5 miliardy korun obratu, nabízí se ovšem i klání tržní »drobotiny«, tedy firem s maximálně 50 zaměstnanci a obratem do 300 milionů.

Stejně jako v předchozím případě i Exportní cena má za sebou dlouhou historii a letos probíhá po třinácté. »Naším původním cílem bylo dokázat veřejnosti i českým firmám, že jsou konkurenceschopné, jejich práce je kvalitní a že dokážou pomoci české ekonomice z tehdejší stagnace. Soutěž ale objevila více skvělých českých exportérů, než jsme mohli doufat, a v posledních dvou letech se výborně zhostila i úlohy podporovat a povzbuzovat české vývozce v podmínkách krize,« uvedl při příležitosti vyhlášení aktuálního ročníku Luděk Drnec, obchodní ředitel pořádající DHL Express.

Do hlavní soutěže patří ještě klání o nejlepšího vývozce do příslušného teritoria (v aktuálním ročníku je jím Indie) a ze zvoleného regionu (Vysočina) a doplňuje ji výběr nejúspěšnějšího klienta CzechTrade a speciální cena za průmyslový design, udílená rovněž touto proexportní agenturou. I zde je vítězi odměnou především s oceněním spojená prestiž.

Hodnotící kritérium při výběru exportérů tvoří index, který se vypočítává jako násobek meziročního růstu exportu a podílu exportu na obratu. Ze získaných výsledků je určeno pořadí a společnosti jsou rozděleny do kategorií. Ekonomická hodnocení a finanční výsledky přihlášených exportérů zpracovává odborný garant soutěže, společnost Coface Czech.

3. HSBC Grant

Nováčkem vedle obou zmíněných soutěží je HSBC Grant. Oproti oběma předchozím případům zde ovšem nesoutěží firmy jako takové, ale jejich exportní záměry. »Hlavní a zásadní rozdíl spočívá v tom, že HSBC Grant se dívá do budoucna. Vybírá konkrétní budoucí obchodní případy, na jejichž realizaci je určen. Ostatní soutěže jsou zaměřeny spíše na ocenění minulých výsledků,« uvádí ředitelka marketingu banky HSBC Lenka Janouchová.

Zatímco tedy v obou předchozích případech firmě vítězství přináší zejména posílení povědomí o ní, má HSBC Grant zcela konkrétní, vyčíslitelnou podobu: vítězi totiž pořadatelská banka na jeho exportní záměr poskytne jeden milion korun. Další zvolený podnik se pak může těšit na finanční odměnu ve výši sta tisíc korun za nejlepší růstovou strategii. Obě vybrané společnosti navíc získají i nefinanční podporu například formou bankovního poradenství, právních služeb a podobně.

»Všechny projekty budou hodnotit přední odborníci partnerských institucí spojených v grantovém výboru. Konkrétně to budou zástupci HSBC Bank, státní úvěrové pojišťovny EGAP, České exportní banky, Hospodářské komory ČR, Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, společnosti White & Case a týdeníku Ekonom,« uzavírá Janouchová.

Dina Podzimková

Jak na věc?

Exportér roku
Web: www.exporterroku.cz

Požadované dokumenty: vyplněná přihláška podepsaná statutárním orgánem společnosti, výroční zpráva nebo účetní závěrka

Další podmínky: kategorie velkých exportérů předpokládá dosažený objem vývozu nad 500 milionů korun ročně za poslední dva roky, u středních exportérů je to 100 až 500 milionů korun; v kategoriích hodnotících dlouhodobé výsledky navíc mohou soutěžit jen firmy, které ve sledovaném období nezměnily IČO, tedy neprošly fúzí, převzetím a podobně

Uzávěrka přihlášek: 30. září 2010

Vyhlášení vítězů: polovina prosince 2010

Vítězové z loňského roku:
- Škoda Auto (největší objem exportu v roce 2008 a průměrně v letech 1993-2008)
- Lonza Biotec (největší nárůst exportu v období 2007-2008)
- Mitas (největší nárůst exportu v období 1993-2008)
- Autel (střední exportér s největším nárůstem vývozu v letech 2007-2008)
- Andrew Telecommunications (zvláštní cena Rozhodčího soudu)

Exportní cena DHL HSBC
Web: www.exportnicena.cz

Požadované dokumenty: vyplněná přihláška potvrzující, že firma nemá významné neuhrazené závazky vůči státu a svým dodavatelům

Další podmínky: kategorie středních firem zahrnuje společnosti do 250 zaměstnanců a obratu do 1,5 miliardy korun, v případě malých podniků je to 50 pracovníků a 300 milionů korun; objem exportu musí v příslušném roce dosáhnout 100 milionů korun a podnik musí existovat nejméně od 1. ledna 2008; soutěže se nemohou účastnit společnosti, které se zabývají vývozem surovin, starožitností nebo zbraní

Uzávěrka přihlášek: 15. října 2010, 12.00

Vyhlášení vítězů: 16. listopadu 2010 v klášteře minoritů svatého Jakuba v Praze

Vítězové z loňského roku:
- UniControls (středně velká společnost)
- SVCS Process Innovation (malá společnost)
- Contipro C (exportér teritoria - Čína)
- Autel (exportér regionu - Moravskoslezský kraj)

HSBC Grant
Web: www.grantproexport.cz

Požadované dokumenty: vyplněná přihláška

Další podmínky: hranicí pro účast je obrat minimálně 50 milionů korun v posledním účetním období; soutěž je otevřená i obchodním společnostem, konsorciím, stejně tak jako vývozcům inovace, patentu či aplikace výsledků výzkumu

Uzávěrka přihlášek: 28. 2. 2011

Vyhlášení vítězů: zatím nestanoveno

Vítězové z loňského roku:
- Proma Reha (grantová soutěž)
- KB-Blok systém (nejlepší růstová strategie)

1 milion korun
dostane na realizaci svého projektu vítěz soutěže HSBC Grant.

Stát se exportérem roku v zemi, jejíž ekonomika je na exportu závislá, si zaslouží ocenění, tvrdí motto soutěže.

Související