Ministerstvo dopravy nebude mít peníze na to, aby stavělo dálnici do Hradce Králové. Oznamuje to paradoxně pět dní poté, co měla farmářka Ludmila Havránková poslední den na to, aby ministerstvu ustoupila a poskytla mu své pozemky.

"Vůbec nechápu, proč na nás tedy tlačili," diví se advokát Ludmily Havránkové Pavel Černohous. Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky si chtěl stát vytvořit "podhoubí", aby v budoucnu mohla dálnice vzniknout. Spory o dostavbu vedou obě strany již 16 let.

Existují ale i další vysvětlení, proč ministerstvo spěchá. Časopis Respekt přišel před časem s přehledem, které firmy u dálnice pozemky vlastní. A na místě, kde má být nyní sjezd z dálnice, je vlastní společnost Endeta ovládaná skupinou J&T. Sjezd na místo posunula právě stávající vláda.

Oficiálním důvodem bylo to, že od farmářky bude díky tomu stát potřebovat jenom 3 hektary, nikoliv 6 hektarů a ušetří. Pozemky sousedící s původním sjezdem spadají naopak pod firmu Unimex miliardáře Jiřího Šimáně.

Farmářka Havránková před klíčovým podpisem onemocněla. Její právník nechce spekulovat, kdy bude schopná kontrakt podepsat. Podle informací z rodinného kruhu farmářky to ale jen tak nebude, farmářce prý přitížil psychický tlak, jejž zažívala.

Peníze na stavby dojdou ministerstvu dopravy již letos. V seznamu zveřejnilo celkem 24 staveb bez finančního krytí a je mezi nimi také úsek mezi Osičkami a Hradcem Králové, kde má farmářka Havránková pozemky. V dalším seznamu, kam ministr Slamečka uvedl dopady škrtů do roku 2025, je navíc zastaveno i budování zbytku dálnice z Hradce Králové do Jaroměře.

Důvody škrtů jsou dva. Jednak výdajový rámec ministerstva financí, který přisoudil Dopravnímu fondu 36 miliard namísto požadovaných 63, a jednak další pětimiliardový škrt, s nímž přišel ministr financí Eduard Janota dodatečně.

V Česku to bude podle ministra Slamečky znamenat stopku pro většinu dopravních staveb. Pokud by škrty prošly, přestal by se stavět poslední úsek dálnice D8 mezi Prahou a Německem v oblasti Českého středohoří, nebyly by peníze na proplácení faktur ostravské D47.

Odsunula by se také rekonstrukce brněnského železničního uzlu. Na neurčito by se pak odsunula oprava brněnské D1 a její rozšíření na tři pruhy, anebo obchvat Frýdku-Místku.

Na které dálnice letos nebudou peníze (pro zvětšení klikněte na obrázek)

5,41 miliardy navrhuje ubrat dopravnímu fondu ministerstvo financí. Pokud záměr projde, budou se kvůli tomu už letos zastavovat stavby dálnic a železnic.