Výstavbu českých dálnic čeká v příštích letech velké omezení. Už tak okleštěný rozpočet Fondu dopravy navrhuje ministr financí Eduard Janota zkrátit ještě zhruba o 5 miliard a dopravní experti nově rodící se koalice nemají lék na to, jak díru zalátat. Při svých jednáních se sice shodli, že chtějí dál stavět silnice a železnice ve stejném tempu, v praxi se to ukazuje ale jako nereálné.

„Je jasné, že z peněz státního rozpočtu to celé nepůjde udělat,“ připouští dopravní expert ODS a bývalý ministr dopravy Petr Bendl.

Nejistá cesta

Dopravní experti stran se proto shodli, že musí Fond dopravy začít vydávat dluhopisy a dálnice se budou stavět navíc formou takzvaných PPP projektů, čili v tandemu státu se soukromníkem. Takový způsob ale není vyzkoušený. Rozhodla se pro něj zatím jen Zemanova vláda a stát musel poté z nevýhodných smluv na dálnici do Ostravy draze vycouvat.

Problémy si uvědomuje i Bendl. Plán koaličních expertů se podle něj nemusí podařit naplnit. „Víme, že to bude těžké,“ řekl. Navíc politici se ani nebavili o tom, kterých dálnic by se měla novinka s PPP projekty týkat.

Ministr financí Eduard Janota navrhuje, aby dalo Ministerstvo dopravy v příštím roce svému Dopravnímu fondu přesně o 5,4 miliardy korun méně. Je to součást úsporného balíku, který má Česko ochránit před krizí.

Ministr dopravy Gustáv Slamečka ale před škrty varuje. „Můžeme klidně říci, že rozpočet seškrtáme na nulu. Ale rozumný prostor pro škrty nevidím,“ řekl HN ministr Slamečka.