Třetí duben, den, kdy zákazníci dostali do ruky první iPad, se stal mezníkem označujícím nástup nové kategorie přístrojů.

Firma Apple rychle přesvědčila spotřebitele, že elegantní skleněnou destičku umožňující odkudkoli snadný přístup na internet prostě potřebují. Nyní se bude hrát o to, jak dlouho zůstane tento trh výhradní doménou firmy s jablíčkem ve znaku.

Za první čtyři týdny od uvedení na trh prodala firma Apple milion tabletů iPad. Do firemního rozpočtu přímo přiteklo nejméně pět set milionů dolarů. Z dlouhodobého hlediska je ještě podstatnější, že vznikla platforma, jejíž uživatelé budou do pokladny Applu přisypávat sice jen drobné částky v řádu desítek centů či několika dolarů, ale jejich přísun hned tak nevyschne.

IPad se skvěle hodí ke čtení časopisů, knih, poslouchání hudby i ke hraní her. Tento sortiment je dostupný v míře vrchovaté skrze elektronický obchod App Store a již generuje nezanedbatelné příjmy jak pro firmy poskytující obsah, tak samozřejmě i pro Apple.

Ve stopách sourozence

Podrobnější pohled na prodeje iPadu, přístroje, který na rozdíl od telefonů není dotován mobilními operátory, ukazuje, že novinka měla ještě úspěšnější start než fenomenální mobil iPhone. Ten Apple uvedl na trh na konci června roku 2007.

Tehdy trvalo více než dva měsíce, přesně 74 dní, než se telefon, který zákazníkům učaroval elegantním ovládáním prostřednictvím dotykového displeje, dostal přes hranici milionu prodaných přístrojů.

V témže roce jmenoval časopis Time iPhone vynálezem roku. Prodeje strmě stoupaly s každou novou verzí. IPhony druhé a třetí generace, tedy modely 3G a 3GS, milionovou hranici překročily již po třech dnech prodeje. Ovšem to již bodovaly na více trzích a měly podporu mnoha mobilních operátorů.

Za necelé tři roky od prodeje prvního kusu putoval iPhone k padesátimiliontému zákazníkovi. Firma, která ještě v roce 2006 neměla v nabídce jediný telefon, se stala světovým lídrem v segmentu »chytrých« mobilů. V ziskovosti (a to je ukazatel, který akcionáře zajímá především) je její náskok ještě větší než v počtu prodaných kusů.

Může se pohádkový úspěch opakovat i v případě iPadu? To se nyní zdá pravděpodobnější než 27. ledna 2010, kdy se o jeho existenci oficiálně dozvěděl svět.

Mobil, a neumí volat?

Přijetí iPadu odbornou veřejností totiž nebylo jednoznačné. Jistě, prezentace v režii šéfa firmy a uznávaného vizionáře Steva Jobse proběhla ve velkém stylu a upoutat pozornost médií se povedlo dokonale.

Zpravodajské pořady o novince referovaly velmi podrobně, ovšem často s nádechem kritiky. Nejčastěji se zmiňovala skutečnost, že pod nablýskaným zevnějškem jsou skryty vnitřnosti velmi podobné iPhonu.

K čemu přístroj, který je v podstatě zvětšeným telefonem, ale volat se z něj nedá? Proč chybí kamera, proč nemá běžné USB porty a kde je čtečka paměťových karet, ptali se sborem IT analytici.

O chystané novince se široce spekulovalo nejméně půl roku před slavnostním představením. To je sice sen každého reklamního oddělení, ovšem v případě přístroje definujícího zcela novou kategorii to s sebou neslo nežádanou komplikaci. Počítačoví nadšenci si vysnili ideální přístroj křížící plnohodnotný počítač s mobilem a reálné parametry je zklamaly.

Úspěch iPadu však ukázal, že Apple zase jednou odhadl potřeby uživatelů lépe, než by to dokázali uživatelé sami.

Úvaha byla prostá: přístroj, který umožní snadný přístup na web, vyřízení pošty, prohlížení fotografií a pohodlné čtení knih a časopisů přece nepotřebuje stejný operační systém jako velké stolní počítače. Bylo by to neekonomické a především neexistuje baterie, která by dokázala takový aparát pohánět po kýžených deset hodin.

Konkurence vyklízí pole

Den předtím, než se k majiteli dostal miliontý iPad, proběhla transakce, která rozhodnutí postavit tablet na základech operačního systému z mobilu dala za pravdu vahou 1,2 miliardy dolarů.

Právě tolik zaplatil jeden z největších světových výrobců výpočetní techniky Hewlett-Packard (HP) za producenta kapesních počítačů a »chytrých« mobilních telefonů Palm.

Analytici se shodují, že zásadním aktivem Palmu byl operační systém WebOs. S ním se veřejnost seznámila v dotykovém mobilu Palm Pre uvedeném na trh loni v létě. Systém poskytuje základy, na nichž může firma velikosti Hewlett-Packard brzy vybudovat konkurenceschopnou platformu. A zřejmě nepůjde jen o mobily.

Hned následující den po pohlcení Palmu totiž HP oznámil, že končí s vývojem Slate PC, tabletu postaveného na známém systému Windows 7 uzpůsobeném pro dotykovou obrazovku. Právě tento přístroj měl být »písíčkářskou« odpovědí na »jablečný« tablet.

Projekt byl přitom krátce před dokončením, byly známy parametry HP Slate a dokonce i cena. S prototypem přístroje pózoval i šéf Microsoftu Steve Ballmer, pro něhož je ztráta možnosti zapojit se do boje s čím dál silnější společností Apple obzvlášť citelná.

Proč protentokrát Hewlett-Packard vyklidil pole ještě před vlastním střetem s konkurencí, je zřejmé. »Hardwarová infrastruktura« potřebná k běhu Windows je i v případě využití relativně slabých procesorů Intel Atom příliš energeticky náročná a výdrž tabletu by jednoduše nevyhovovala. HP Slate se možná znovu zrodí, ale jeho základem bude WebOs, tedy systém stvořený pro mobilní telefony.

V nejbližší budoucnosti zůstane Apple suverénem tabletového hřiště. V dlouhodobějším horizontu s ním chtějí změřit síly kromě již zmíněné firmy Hewlett-Packard také Microsoft s novou verzí Windows Phone 7 a Google s platformou Android.

Ve všech zmíněných případech by šlo opět o systémy odvozené od dotykových mobilních telefonů.

Neodolatelné ovoce

Na straně společnosti Apple je mnoho výhod, z nichž vyniká nepřeberné množství již dostupných programů, exkluzivní smlouvy s dodavateli digitálního obsahu a v neposlední řadě fakt, že výrobky s jablíčkem ve znaku jsou prostě v módě.

Síla značky je znát i v jiných segmentech. Apple v roce 2001 představil svůj první hudební přehrávač iPod a už o tři roky později získal na americkém trhu nadpoloviční podíl. Dnes tento trh Apple ovládá přibližně ze tří čtvrtin.

Roční prodeje iPodů se v celosvětovém souhrnu vyšplhaly přes padesátimilionovou hranici, a to přesto, že mu dnes konkuruje i telefon iPhone z vlastní stáje.

Apple je od svého založení inovátorem ve světě počítačů, ovšem váha »necomputerové« části je tak značná, že se to v roce 2007 odrazilo ve změně názvu firmy. Z Apple Computer se stal prostě Apple.

I počítačová divize je ale v současnosti úspěšná. Podíl Applu na trhu celosvětově překračuje pět procent, přičemž v Americe se mu daří ještě lépe.

Pět procent je zdánlivě zanedbatelný podíl, ovšem podstatné je, že tu to část trhu Apple kontroluje zcela sám. O zbylých devadesát pět procent soupeří stovky výrobců PC, kteří navíc všichni závisejí na Microsoftu a jeho Windows.

Luděk Vainert
spolupracovník redakce

500 milionů dolarů
Nejméně tolik utržila firma Apple za Ipad během prvních čtyř týdnů.