Výbuch islandské sopky a následný sopečný prach v ovzduší, kvůli němuž byl uzavřen letecký prostor nad velkou částí Evropy, způsobil aerolinkám škody 1,5 až 2,5 miliardy eur (37,5 až 62,5 miliardy korun). Uvedl to eurokomisař pro dopravu Siim Kallas. Členské státy podle něj mohou leteckým dopravcům pomoci, pokud se kvůli přerušení provozu dostali do svízelné finanční situace.

Celkové škody nicméně mohou být ještě vyšší, než odhaduje Evropská komise. Podle Kallase suma 2,5 miliardy eur zahrnuje údaje od leteckých dopravců a od dvou velkých cestovních kanceláři. Uzavření leteckého prostoru však negativně poznamenalo například i tržby hotelů. Nad Evropou se zastavila i nákladní letecká doprava, škody tak mohly utrpět i další sektory evropské ekonomiky.

Státy nemusí pomoci jen finančně

Kallas rovněž zdůraznil, že státy mohou aerolinkám pomoci i jinak než přímou finanční injekcí a mimořádně mohou upravit pravidla pro letecký provoz. Státy tak například mají zajistit, že letečtí dopravci si udrží letištní sloty, které nemohli využít během uzavření části evropského leteckého prostoru.

"Členské státy EU by měly být schopné udělit dočasné výjimky z omezení v případě leteckých řádů. Jde například o omezení, která se týkají nočních letů. Je důležité, aby se všichni pasažéři dostali domů co nejrychleji a nákladní letecká doprava se dostala zpět do normálu," uvedl eurokomisař pro dopravu.

Členské státy by nicméně aerolinkám mohly odložit na časově omezenou dobu i splatnost poplatků, které dopravci platí řízení leteckého provozu. Brusel by měl časem zveřejnit i pravidla pro poskytování konkrétní finanční pomoci. "Každá taková pomoc ale musí respektovat současná pravidla. Nemůže být použita k neférové podpoře společnosti, která se potýká s problémy, jež nejsou přímo způsobeny touto krizí (výbuchem sopky)," uvedl Kallas.

Letecká legistativa se musí změnit

Podle něj mimořádné uzavření leteckého prostoru ukázalo i nutnost úprav dalších oblastí letecké dopravy. Komise chce připravit jednotnou unijní legislativu, která by měla zaručit stejná práva cestujícím po celé EU. Během "sopečné krize" si pasažéři často stěžovali, že aerolinky jim nevyplatily dostatečné náhrady anebo se o ně dostatečně nepostaraly.


Brusel chce podle Kallase rovněž zrychlit přijímání zákonů, které by v podstatě sjednotily řízení leteckého provozu nad Evropskou unií. Vznikl by tak jednotný evropský regulátor leteckého provozu, který by sice příliš neomezoval pravomoci národních regulátorů, ale v případě celoevropské krize, jakou byl i výbuch islandské sopky, by nejspíš rozhodoval o případných omezeních.

České aerolinie a Letiště Praha v minulých dnech odhadly škody kvůli přerušení leteckého provozu na zhruba 150 až 200 milionů korun. Zhruba tři čtvrtiny z toho připadají na leteckou firmu. Domácí lídr charterových letů Travel Service škody odhaduje na 73 milionů korun. Ministr financí Eduard Janota ovšem novinářům řekl, že česká vláda žádnou speciální pomoc nechystá.