Pražský tunel Blanka, který má ulevit dopravě v metropoli, dostal další ránu. Tentokrát od Nejvyššího správního soudu. Ten totiž definitivně potvrdil, že jedna z klíčových součástí stavby nemá stavební povolení.

24. února totiž zamítl kasační stížnost Ministerstva pro místní rozvoj (MMR) proti verdiktu Městského soudu v Praze, který zrušil stavební povolení na část stavby tunelu Blanka ze Špejcharu do pražských Holešoviček (Pelc-Tyrolka). Odůvodnění soud koncem minulého týdne vyvěsil na svých webových stránkách.

Bude nové řízení

Znamená to jediné: Město musí provést nové stavební řízení. A mělo by přizvat jako účastníky i občanské sdružení Za naši budoucnost, které proti stavbě dlouhodobě protestuje. Vadí mu, že úřady při povolování stavby neudělaly analýzu toho, jaký bude mít stavba vliv na životní prostředí a především zdraví obyvatel v Holešovičkách. A soudy daly sdružení zapravdu.

"Ministerstvo pro místní rozvoj by se mělo začít zabývat naším odvoláním proti stavebnímu povolení a uložit magistrátu, aby konečně udělal analýzu dopravní zátěže a vůbec nežádoucího stavu, který tato stavba způsobí,“ uvedl advokát sdružení Zdeněk Kuneš.

Jak dlouho bude vydání nového povolení trvat není nyní jisté. Sdružení ovšem varuje, že se proti němu s největší pravděpodobností opět odvolá, pokud nebude mít od města záruku, že nedojde ke zhoršení životního prostředí v Holešovičkách.

Celá kauza tak může výrazně zkomplikovat stavbu tunelu a oddálit jeho uvedení do provozu.

Blanka může stát, ale ne fungovat

Na uvedený úsek již byla vydána celkem tři stavební povolení. To zrušené se sice týkalo "pouze“ technologických a inženýrských sítí v tunelu, ale bez něj nelze tunel uvést do provozu.

Metrostav, který tunel staví, sice může prorazit hlavní tunel a napojit jej na okolní komunikace, ale už ne postavit například elektrické vedení a posléze uvést celý komplex do provozu.

Sdružení se přitom chtělo odvolat proti všem povolením. Proti prvním dvěma, které vydalo ministerstvo dopravy, to ale nestihlo. “Ministerstvo dopravy rozhodnutí neumístilo na internet, ale jen na úřední desku a my musíme chodit do práce a nestíháme sledovat kdejakou vývěsku,“ vysvětluje předsedkyně sdružení Vlastislava Šenarová.

Nic zatím nevíme, hrají úřady "mrtvého brouka"

Úřady zatím rozhodnutí Nejvyššího správního soudu nechtějí komentovat. A to přesto, že je už zveřejněno na webových stránkách soudu. "Zatím nám oficiálně nedorazilo. Až dorazí, budeme schopni se vyjádřit,“ uvedl mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Jan Štoll. MMR je účastníkem řízení, protože stavební povolení jako nadřízená instance městu potvrdilo.

A podobně stručný je i Jiří Toman, ředitel Odboru městského investora pražského magistrátu, který je investorem stavby. "Dokud se s tím neseznámím, neřeknu k tomu vůbec nic,“ řekl.

Ani stavební firma Metrostav podle svého mluvčího Františka Poláka o ničem neví. "My nejsme účastníkem stavebního řízení. Informace dostáváme od investora a ten nám zatím nic takového neoznámil,“ uvedl Polák.

Vychrlí sto tisíc aut

Obyvatelům Holešoviček nevadí ani tak samotný tunel Blanka jako to, že do jejich již nyní dopravou přetížené oblasti přivede další desetitisíce aut denně.

"Ulice v Holešovičkách byla zkolaudována na třicet tisíc aut za den, dnes jich tam jezdí dvojnásobek. A až se otevře tunel Blanka, tak by mělo jezdit až sto tisíc aut,“ říká předsedkyně sdružení Šenarová. Sdružení si dokonce od několika architektů již před několika lety nechalo zpracovat alternativní řešení - podle něho by se část tepny měla například zakousnout zhruba dva metry do země a zastřešit.

Návrh podle Šenarové podporuje Univerzita Karlova, jejíž fakulta sousedí přímo s vyústěním tunelu v Tróji a i starosta Prahy 8 Josef Nosek připouští, že by úpravy místním lidem pomohly.

"Myslím si, že by to bylo prospěšné. Ale nevěřím, že by se na to našly peníze,“ říká. Podle něj by nejvíce pomohlo, kdyby se co nejdříve dokončil severní obchvat Prahy přes Suchdol, jehož výstavba ale kvůli odporu suchdolských obyvatel a dalších obcí v okolí zamrzla.