Dceřiná společnost Českých drah pro nákladní dopravu ČD Cargo hospodařila loni se ztrátou před zdaněním 378 milionů korun. Výsledek znamená meziroční propad o 850 milionů korun. ČTK to ve středu sdělil mluvčí společnosti Zdeněk Větrovec s tím, že jde o předběžné výsledky.

Do ztráty podle Větrovce táhnou cargo především odpisy, které loni činily 1,1 miliardy korun. Provozní výsledek před započtením odpisů je kladný a činí 741 milionů korun. "Společnost ČD Cargo tak nadále hospodaří s dostatečně kladným cash flow," uvedl Větrovec.

Firma se loni potýkala s krizí a poklesem poptávky. Celkem vagony ČD Cargo přepravily 68 milionů tun zboží, což znamená pětinový meziroční pokles. Tržby a výnosy loni klesly o 16 procent na 15 miliard korun.

Největší pokles zaznamenala firma u přeprav železa a strojírenských výrobků (- 36 procent), výrazně se snížily také přepravy stavebnin (- 28 pct), výrobků automobilového průmyslu (- 24 procent) a černého uhlí a koksu (- 22 pct). "Přepravní výkony ČD Cargo jsou adekvátním odrazem poklesu průmyslové produkce v České republice i v dalších evropských zemích," uvedl Větrovec. Naopak meziroční nárůst o osm procent byl zaznamenán u potravin a zemědělských výrobků.

Firmu zachránila úsporná opatření

Společnost na krizi reagovala řadou úsporných opatření. Mimo jiné muselo firmu loni opustit 1500 zaměstnanců, dalších 350 by mělo odejít letos. Ke konci loňského roku pracovalo pro ČD Cargo 9860 lidí. Podíl přepraveného zboží na jednoho zaměstnance v tunách loni vzrostl o 15 procent.

Letos se chce společnost vrátit k ziskovému hospodaření. Podnikatelský plán počítá s provozním hrubým ziskem před odpisy ve výši 1,3 miliardy, zisk před zdaněním by měl být 150 milionů korun.

S podobnými problémy jako česká firma se loni potýkala i její evropská konkurence. Například polskému PKP Cargo klesly přepravní výkony o čtvrtinu, stejný pokles má francouzská SNCF Fret, italská firma Trenitalia zaznamenala třetinový pokles, stejně na tom bylo i belgické B-Cargo.