Praha nebude letos omezovat rozsah a kvalitu MHD. Na tiskové konferenci to v pondělí řekl pražský primátor Pavel Bém (ODS). Podle pracovních návrhů měly být na začátku března zrušeny první i poslední spoje metra, jedna tramvajová linka a zhruba dvě desítky autobusových spojů.

"Pro hlavní město Prahu je naprosto nepřijatelné jakékoli snižování rozsahu a kvality městské hromadné dopravy. Nepřípustný je pro nás zásah do provozní doby metra i jakékoli omezení intervalů. Provoz metra i návazné autobusové dopravy bude zachován v dnešní podobě," uvedl Bém a před novináři roztrhal materiál, který změny v MHD navrhoval.Pavel Bm0000

Podle Béma naopak pražská MHD dosáhne letos vyšší kvality tím, že se nakoupí nové tramvaje a autobusy, budou opraveny některé tramvajové tratě nebo budou vystavěny bezbariérové vstupy do stanic Národní třída a Chodov.

Městské části rozhodnutí primátora vítají, zástupci hlavního města jim ale zatím oficiálně nic nesdělili. "Pokud by to tak opravdu bylo a žádné změny v MHD se nekonaly, my bychom to na Praze 4 uvítali," řekl ČTK Martin Hudec (ODS), radní pro dopravu v Praze 4.

Autobusy nebudou vozit vzduch 

Pražský primátor ale připustil, že se letos cestující mohou dočkat některých drobných změn tam, "kde autobusy vozí vzduch". "Jedinými úpravami mohou být takzvané souběhy," poznamenal radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS). Souběhem se rozumí trasa, kde souběžně jezdí více spojů, například tramvaj a autobus.

Podle ředitele pražského dopravního podniku Martina Dvořáka by ale měly být výkony pouze přesouvány z míst, kde jsou spoje nevyužité do míst, kde jezdí plné.

Podle zdrojů z pražského dopravního podniku ale může stejně jako loni hrozit, že provozní dotace nebude podniku stačit. Podnik totiž dostal na provoz letos 8,082 miliardy korun, což se rovná asi pětiprocentnímu zkrácení rozsahu současného provozu. Ředitel dopravního podniku Martin Dvořák řekl, že bude hledat další úspory. Chce s odboráři jednat o snižování počtu zaměstnanců i o dalších činnostech, které by mohly být převedeny mimo podnik. Pokud ale budou objednány výkony navíc, město prý bude muset sáhnout do svých zdrojů.  

Původní návrhy, které město sice neschválilo, ale byly projednávány s jednotlivými městskými částmi, vyvolaly vlnu kritiky. Proti omezením se na sociální síti Facebook do pondělka vyslovilo přes 29 tisíc lidí, kritizovaly je ale i některé městské části, opoziční politici nebo zaměstnanci pražského dopravního podniku.

Změna se měla dotknout až 96 linek. V případě metra se zvažovalo omezení na začátku a konci provozu tak, že by první spoje projížděly centrem v 5:00, poslední pak o půlnoci, tedy asi o 20 minut dříve než v současnosti. Rozšířilo by se také období, kdy vlaky jezdí v intervalu deset minut.

Pokud by změna byla schválena tak, jak byla předkládána městským částem, zrušena by byla tramvajová linka 19, u tramvají číslo 7 a 11 by byl zaveden pásmový provoz. Desítky autobusů měly měnit trasu, dalších přes 20 linek mohlo být zrušeno.