Liberecké krajské zastupitelstvo oproti původnímu plánu v úterý neschvalovalo budoucí trasu rychlostní silnice R35 Českým rájem . Hejtmanův náměstek Martin Sepp (ČSSD) bod z jednání stáhl. Na jednání zastupitelstva přijelo několik desítek odpůrců severní varianty s transparenty. Hlasitým hvízdáním a výkřiky jednání narušovali. Podle Seppa ale jejich přítomnost nebyla důvodem, proč bod z jednání stáhl, chce ho ještě projednat s dotčenými samosprávami.

Ve hře jsou tak stále tři varianty a každá má svá pro a proti. Takzvaná superseverní varianta by napojila Semilsko, a mohla by tak region zatraktivnit pro investory a zajistit nová pracovní místa. Její výstavba by ale podle odhadů stála bezmála 37 miliard korun. Severní varianta, která z velké části kopíruje současnou silnici, bude stát téměř 20 miliard, od začátku proti ní ale bojují ekologická sdružení. Silnice vede chráněným územím Českého ráje, které rozděluje. Ochráncům přírody se to nelíbí. Další variantou je jižní, která by stála 15 miliard korun. Pro ekology je nejpřijatelnější.

"Dopravu v Libereckém kraji ale vůbec neřeší, z nezávislých posudků vychází jako nejvhodnější severní varianta Českým rájem," uvedl Sepp. Při zvolení jižní varianty by podle něj dopravci stejně jezdili po staré silnici a nic by se nevyřešilo.

Nová čtyřproudá silnice R35 z Turnova na Jičín by měla zlepšit a zrychlit spojení do sousedního Královéhradeckého a dále do Pardubického kraje a odvést dopravu mimo obce. Celá trasa R35 spojí Lipník nad Bečvou, Olomouc, Hradec Králové, Turnov a Liberec. Má tak nepřímo ulevit také přetížené dálnici D1, kterou nyní mnozí řidiči využívají pro cestu z východních a severních Čech na Moravu.

 

Tři varianty

Jediný úsek silnice R35, který nemá stabilizovanou trasu, je úsek Turnov-Úlibice. Tato vizualizace ukazuje tři navrhované koridory, které byly prověřovány z hlediska technického návrhu, ekologického a ekonomického vyhodnocení, dopravních vazeb a demografických údajů. Jedná se o koridor severní, jižní a superseverní.   

Vizualizace:

Koridor 1 - severní

Začátek koridoru je ve stávající mimoúrovňové křižovatce Ohrazenice rychlostních silnic R10 a R35 u Turnova. Koridor končí Silnice R35u obce Úlibice v místě napojení na stabilizovanou trasu R35 (úsek Úlibice – Hradec Králové) v MÚK Úlibice. Mezi oběma koncovými body je koridor veden v souběhu se stávající silnicí I/35. Délka koridoru je cca 35 km.

Tři zvažované koridory (pro zvětšení klikněte na obrázek) 

Koridor 2 - jižní

Začátek koridoru je na stávající rychlostní silnici R10 u Mnichova Hradiště. Koridor končí za obcí Úlibice ve směru na Hradec Králové v místě napojení na stabilizovanou trasu. Mezi oběma koncovými body je koridor veden v souběhu se silnicí II/268 mezi Mnichovým Hradištěm a Horním Bousovem a dále pak kolem Sobotky a Jičína v souběhu se silnicí I/16. Délka koridoru je cca 41 km.

Koridor 3 - superseverní

Začátek koridoru je na stávající R35 v mimoúrovňové křižovatce Rádelský Mlýn a koridor končí v místě napojení stabilizované trasy R35 (úsek Úlibice – Hradec Králové) na I/16 v MÚK Úlibice. Od MÚK Rádelský Mlýn k Rychnovu u Jablonce n. N. je koridor veden v trase stávající silnice I/65. Od Rychnova u Jablonce n. N. směřuje koridor k údolí Jizery a je veden severně od Malé Skály a Železného Brodu. Za Železným Brodem kříží údolí Jizery směřuje k Semilům a dále pak ke Košťálovu. U obce Košťálov se ztáčí koridor na jih a je veden k obci Úlibice, kde se v MÚK Úlibice napojuje na stabilizovanou trasu R35 (úsek Úlibice – Hradec Králové). Délka koridoru je cca 44 km.