Tři roky hledání a příprav předcházelo otevření obchodu s francouzskou značkou v oblasti bytového textilu Carré Blanc. Sabina Obluková jej otevřela v pražském obchodním centru v Letňanech koncem letošního října.

Když začala před časem uvažovat o tom, že by se po kariéře v roli marketingové ředitelky postavila na vlastní nohy, rozhodla se pro koncept franšízingu. Inspirovali ji její známí, kteří již franšízy provozovali například v oblasti módy, golfového oblečení či nábytku pro děti.

»Řekla jsem si, že zvlášť v době recese je menší riziko pustit se do podnikání s prověřeným konceptem a silnou značkou v zádech,« vysvětluje Obluková.

To potvrzují i světové výzkumy. Z hlediska krachu je prý franšízing zhruba šestkrát bezpečnější než založení firmy.

Rozmach bez obdoby

V České republice momentálně funguje na dvě stě franšízových systémů. V poslední době se rozšiřují rychleji než dříve. Boom urychlila právě krize.

»Neplatí to ale obecně pro všechny typy franšíz. Především u realitních kanceláří pozorujeme bezprecedentní rozmach, který nemá obdoby nikde v Evropě,« upřesňuje Jaroslav Tamchyna z Českého institutu pro franšízing.

Zvyšuje se i zájem o provozovny, které nevyžadují vysoké počáteční investice do pořízení či do ceny licence. Běžně se ceny licencí pohybují kolem půl milionu korun.

»Třeba otevření velké zážitkové restaurace přijde na zhruba deset milionů korun. Podnikatelé ale dají v segmentu přednost jistotě - tedy těm nejkvalitnějším konceptům, například restauracím, jako je Potrefená husa. Licence patří k dražším, ale je to sázka na jistotu,« upřesňuje Tamchyna.

Doba trvání franšízové smlouvy se pohybuje od dvou do 20 let, nejčastější jsou však smlouvy pětileté. Výše vstupní investice se pohybuje od desítek tisíc korun do desítek milionů. Průběžný poplatek je obvykle v rozmezí od jednoho do patnácti procent z obratu.

Španělé zklamali

Když se Obluková přesvědčila o přednostech franšízingu, začala se v oboru vzdělávat, navštěvovala semináře České asociace franšízingu (ČAF), jezdila na franšízové veletrhy. S manželem a kolegou Peterem Balogem založila v půlce loňského roku eseróčko s názvem Fox Fibre CZ.

Nejprve totiž vybrali španělskou franšízu pro biooblečení. »Při jednání s touto společností jsem se hodně poučila. Neměli vůbec totiž koncept rozpracovaný tak, aby šel přenést i mimo hranice Španělska. Neuměli nám odpovědět na spoustu základních otázek,« vysvětluje Obluková, proč nakonec od jednání ustoupila.

Letos v dubnu se rozjela na největší evropský franšízový veletrh do Paříže. Tam ji nadchl koncept společnosti Carré Blanc. »Přemýšlela jsem, co mi na českém trhu chybí. A jejich pojetí bytového textilu jakožto módní záležitosti není v tuzemské nabídce zboží běžné,« zdůrazňuje.

V Česku je zavedená kupříkladu značka SCAN quilt, kterou dováží firma Silex. Bytový textil prodávají také velké nábytkářské prodejny IKEA, KIKA či JYSK.

Úspěch bez čekání

Obluková nelenila a s firmou Carré Blanc navázala kontakt a požádala o podrobné informace. Jela se podívat do Paříže, aby viděla, jak koncept a jednotlivé obchody fungují. Jeden z nich je například ve slavné Galeries Lafayette.

Carré Blanc vznikla v roce 1982, specializuje se na kvalitní a designový bytový textil v kategoriích pro koupelnu, ložnici, kuchyň a dětské pokoje. Dnes provozuje 250 obchodů v sedmnácti zemích světa, loni dosáhla obratu 84 milionů eur.

Obluková musela nejprve prezidentovi společnosti předložit byznysplán. Pak přijeli zástupci francouzské firmy do Prahy a společně vybrali vhodný prostor v obchodním centru Letňany.

»Když splníte podmínky, není problém se s franšízorem dohodnout. Ovšem mnohem více času zabere hledání vhodného prostoru,« konstatuje Obluková. Dodává, že prosperující obchodní centra ani v době krize nedostatkem nájemců netrpí, mají jejich pořadníky.

Celkem ale od prvního kontaktu se značkou na veletrhu po otevření prodejny uběhlo jen sedm měsíců. »Rychlost patří k hlavním výhodám franšíz. Provozovnu jste schopni otevřít tři až čtyřikrát rychleji, než když podnikáte na vlastní pěst. Mateřská firma vás vybaví, dodá zařízení, často zaměstnává tým lidí, kteří se specializuji na postavení obchodu, na jeho rozjezd,« vysvětluje Tamchyna. Dodává, že franšízy s nadsázkou častuje heslem »úspěch bez čekání.«

Banky nepomohly

Novopečená majitelka masterfranšízy pro Českou republiku (může tedy projekt prodávat dalším zájemcům v teritoriu - pozn. red.) potom odjela na týdenní školení do Francie, kde se učila prodejním technikám.

Obchod musela vybavit přesně podle dispozic mateřské firmy. Licence stála dvanáct tisíc eur, náklady na zařízení prodejny dosáhly tisíce eur na metr čtvereční. Pravidelný poplatek z obratu Obluková platit nemusí, ale ve smlouvě má určeno, že musí určitou část tržeb vložit do marketingu. Povinná byla také výše první objednávky zboží.

»Franšíza Carré Blanc patří k těm schůdnějším. Nejde ani o internetový obchod za několik tisíc, ani o investici za stovky milionů korun. Navíc mám větší svobodu a prostor pro vlastní tvořivost, než to je třeba v McDonaldu,« doplňuje Obluková.

Celkem se její investice pohybuje okolo pěti milionů korun, z části ji společníci firmy hradí z vlastních zdrojů, zbytek dodala půjčka od externího investora.

»Pokoušela jsem se získat půjčku v bance. Některé mají dokonce program pro franšízanty, ale zjistila jsem, že v praxi vůbec nefunguje. Poradili mi, ať se pokusím o provozní úvěr, ale ani ten mi nechtěla jako začínajícímu podnikateli žádná z bank poskytnout,« trpce popisuje Obluková, jak se realita střetává s reklamními slogany bank.

Očekává, že vložené peníze se jí vrátí maximálně do pěti let. Má v plánu otevřít ještě další čtyři obchody. Dva v Praze, které chce se svými společníky provozovat sama, a dva na Moravě, pro něž by chtěla najít subfranšízanty.

Marcela Alföldi Šperkerová

TOP 10
Franšízy v Česku
1. Brněnka - obchod - potraviny
2. Fornetti - fast food
3. Hudební škola Yamaha - hudební výuka
4. Barum - servis, opravy aut
5. Oxalis - obchod - čaj a káva
6. McDonald's - fastfood
7. RE/MAX - reality
8. Českomoravský beton - obchod - beton
9. Staropramen - restaurace
10. Švejk Restaurant - restaurace

Světové franšízy
1. 7- eleven - maloobchod
2. Subway - fast food
3. Dunkin' Donuts - fast food
4. Pizza Hut - fast food
5. McDonald's - fast food
6. Sonic Drive In Restaurants - fast food
7. KFC - fast food
8. InterContinental Hotels Group - hotely
9. Domino's Pizza - fast food
10. Re/Max - reality

Zdroj: ČAF

5 milionů korun
Tolik dosáhly vstupní náklady na rozjetí franšízy Carré Blanc.

V krizi je menší riziko pustit se do podnikání s prověřeným konceptem a silnou značkou v zádech.