Oproti Německu či Finsku mají české dálnice mnohem více sjezdů a mimoúrovňových křížení.  Shodli se na tom účastníci úterního semináře o cenách dálnic na úřadu vlády. Podle údajů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) stojí stavba kilometru české dálnice 227 milionů korun, což je mírně nad průměrem okolních zemí. Podle některých názorů je to však někdy až čtyřikrát tolik a cena za výstavbu jednoho kilometru se blíží jedné miliardě.

Ministr dopravy Gustáv Slamečka jmenoval pro současnou cenovou úroveň výstavby dálnic dva hlavní důvody. Jedním z nich prý je legislativa, podle které se "dálnice napojuje na území, a nikoliv území na dálnice". Ohled se musí brát i na ochranu přírodně cenných lokalit.

Druhým důvodem jsou podle ministra politické zájmy, například krajů či obcí, které si sjezdy prosazují svým lobbingem.

Důkaz korupce: sjezd k soukromému skladu

Profesor ekonomie z Univerzity Karlovy Michal Mejstřík, člen někdejší Národní ekonomické rady vlády, která vysoké ceny dálnic kritizovala, vidí jako velké nebezpečí při výstavbě dálnic možnou korupci. Podle něj existují desítky případů, kdy si soukromí investoři nechali postavit sjezd například ke skladu za státní peníze.

Exity by podle Mejstříka měly být pouze v místech, kde jde o obslužnost velkého území a je to ekonomicky zdůvodnitelné.

Jak uvedl generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík, jedna mimoúrovňová křižovatka vyjde na několik stovek milionů korun. Někdy se ale její cena může vyšplhat až na miliardu korun.

V nejbližší době se změnou není možné počítat, neboť nynější výstavba se plánovala už před několika roky. Podle Slamečky je možné změnu trendu očekávat pouze u zcela nových projektů.

Čínské zlevnění?

Jednou z cest, jak ušetřit, by mohl být příchod zahraničních firem, které by zvýšily konkurenci znamenající tlak na pokles cen staveb. V této souvislosti se hovoří především o stavebních  firmách z Číny. Důkazem, že jejich ceny jsou nízké a mají v Evropě uplatnění, je tendr na dva úseky polské dálnice A2 z Varšavy do Lodže.

Ten vyhrála čínská společnost Covec, která nabídla o polovinu nižší cenu než evropská konkurence. Díky čínské nabídce se nám podařilo výrazně ušetřit i u dalších tří úseků dálnic, kde v tendru uspěly evropské společnosti,“ sdělil HN viceprezident polské agentury pro podporu zahraničních investic (PAIiIZ) Marek Lyzwa.

Číňané by ale nemuseli zůstat jen u našich severních sousedů. Podle dřívějších informací z médií se čínská firma ucházela i o výstavbu dálnic v Česku. Nedávno se ostatně do Prahy vypravila delegace čínských podnikatelů, kteří se snažili najít vhodné investiční příležitosti.