Obchodníci letos podle odborníků zahájí výprodeje už před vánočními svátky. Obávají se totiž, že Češi kvůli hospodářské krizi budou v předvánočním období méně utrácet. Obchodní řetězce své letošní plány ohledně vánočních výprodejů kvůli konkurenci zatím úzkostlivě tají, nicméně už loni někteří obchodníci zlevnili například zimní textil několik týdnů před vánočními svátky.

Ivo Horák ze společnosti Retail Info, která provozuje internetové stránky o nakupování AkcniCeny.cz, v úterý řekl, že letošní rok je v obchodech ve znamení téměř nepřetržitých slevových akcí, pomocí nichž se obchodní řetězce snaží v době krize udržet zákazníky. "Před Vánocemi tentokrát musejí přijít s něčím velmi výrazným. Letos proto zkoušejí strategii, kterou uplatnili obchodníci na západ od našich hranic v minulém roce, a to posunout vlnu výprodejů před Vánoce," podotkl Horák.

Celoročně se průměrné slevy v letácích podle statistik serveru AkcniCeny.cz pohybují mezi 25 a 27 procenty a předvánoční období nebývá výjimkou. Obvyklý je v předvánočním období nárůst množství zboží v cenových akcích, zároveň však i pokles absolutních slev, které může zákazník získat. Průměrná absolutní sleva na jednom výrobku je ve vánoční sezoně jedna z nejnižších v roce, a to až o 50 procent nižší než v období od ledna do června.

"Již nyní můžeme očekávat dramatický nárůst množství zboží v akci. Otázkou však zatím zůstává, jestli i letos zůstane jen u levnějších výrobků a zda průměrná výše slev bude atakovat hranici 30 procent," podotkl Horák.

Češi plánují skromnější Vánoce

Už loni obchodníci zorganizovali předvánoční slevy, protože se obávali, že kvůli příchodu hospodářské krize a teplému podzimu neprodají velké zásoby zimního sortimentu. Například zimní oblečení tehdy lidé mohli v hypermarketech Globus pořídit se slevou až několika desítek procent.

Mezi českými obchodníky letos panuje před vánoční sezonou ještě větší nervozita. Pětina Čechů totiž kvůli krizi plánuje skromnější Vánoce než loni, šetřit chtějí lidé hlavně na dárcích. Průměrná plánovaná útrata za vánoční dárky na člena domácností podle průzkumu společnosti Unilever klesla z loňských 3667 korun na 3106 korun. Vánoce jsou přitom pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce.