Dotaci na zateplení Češi nemusejí získat pouze na snížení energetické náročnosti svých domovů. Někteří prodejci zimního zboží se totiž zřejmě nechali inspirovat obrovskou popularitou, jaké se letos na jaře v různých oborech podnikání dostalo reklamnímu termínu šrotovné, a po vzoru nového státního dotačního programu zaměřeného na tepelné úspory nabízejí slevy. Tentokrát nazvané "dotace na zateplení".

"Dotace na zateplení" začal v těchto dnech svým zákazníkům poskytovat internetový obchod Alfa-sport.cz i specializované prodejny Rock Point. Lidé mohou při nákupu zimní bundy vybrané tuzemské značky z letošní zimní kolekce a vyplnění "Žádosti o přidělení bonusu na zateplení" získat slevu 300 nebo 500 korun.

"Nápad s dotacemi na zateplení se nám zalíbil. Požádali jsme proto o zapojení do projektu. I když si zatím nestěžujeme, tak doufáme, že tato akce poptávku (po zimním oblečení) oživí," řekla provozovatelka internetového obchodu Alfa-sport.cz Helena Ducháčková.

Obchodníci: Slovo "šrotovné" jako marketingový tah

Obchodníci přicházejí s netradičně pojatými slevami krátce poté, co byl zahájen mnohamiliardový státní Program Zelená úsporám, který poskytuje dotace zaměřené na zateplování domácností, výstavbu takzvaných pasivních domů a instalaci obnovitelných zdrojů energie pro vytápění. Státní fond životního prostředí má jen pro letošní rok na program Zelená úsporám k dispozici deset miliard korun. Do roku 2012 by to mělo být celkem až 25 miliard korun a dotace by mohlo získat až čtvrt milionu domácností.

Obchodníci se letos potýkají s poklesem poptávky a snaží se netradičními reklamními aktivitami přilákat zákazníky. Termín šrotovné se stal v Česku reklamním fenoménem poté, co se tento příspěvek na nákup nového automobilu začal vyplácet v několika evropských státech a hovořilo se o jeho zavedení i v ČR. Vedle svého původního významu z automobilového průmyslu, kde mělo snížit dopady hospodářské krize, bylo šrotovné využíváno k propagaci nejrůznějších služeb a výrobků.

Módní vlnu využil například ČEZ při jarní nabídce tisícikorunové slevy na nákup nových elektrospotřebičů, prodejci automobilů i cestovní kanceláře. Šrotovné vzaly za své i některé restaurace nižších cenových skupin, které za nadměrnou konzumaci alkoholu slibovaly štamgastům například kávu a prášek na uklidnění rozbouřeného žaludku zdarma.

Šrotovné v reklamě se prý ujalo proto, že se v médiích objevuje velmi často a všichni mu rozumějí. Podobné je to nyní s dotacemi na zateplení, které často plní stránky novin.