V nejbližší době by se mohl český trh rozrůst zhruba o šedesát nových firem. Přesně tolik značek má nyní zájem o vstup do Česka a většinou mají jedno společné - sázejí na poskytování služeb a zejména prodej jídla a kávy.

Už tento týden otevře svou první pobočku v Praze největší australský obchodník s kávou Gloria Jean´s Coffees, který má po celém světě přes 906 obchodů. Brzy mu však na českém trhu přibude další konkurence, protože podle informací HN má zájem o český trh i italská firma a zároveň jeden z lídrů britského trhu, společnost Caffé Nero, a také Caffé Jubilee, což jsou kavárny z Malty inspirované atmosférou podniků 20. let minulého století.

A výčet firem sázejících na jídlo či nápoje může pokračovat - na rychlé občerstvení "po česku" chce sázet i Sunshine Kebabs či pizzerie Pizza Mamma Mia. Společnost Backwerk chce zase rozjet obchody s čerstvým pečivem. "Právě řetězce s jídlem či kávou dnes Česko láká. Partnery zde hledá i Asagao, což jsou sushi restaurace či stylové italské restaurace jako Fratelli la Bufala či Revive Juice Bars," říká Hana Jurášková z České asociace franchisingu. Většina zájemců o český trh totiž sází na podnikání formou franšízy neboli opakování úspěšného nápadu na více místech. Jednotlivé prodejny však řídí nezávislí provozovatelé. Asi nejznámějším provozovatelem tohoto konceptu je americký McDonald's.

Přesně tak chce do Česka i americká společnost ERA, která nabízí poradenství pro snižování nákladů, či firma Smile nabízející bělení zubů. Firma Pack & Send pak chce v tuzemsku proniknout s konceptem komplexního řešení logistiky a společnost NoWet Waterless CarClean, poskytující mobilní čištění vozidel pro veřejnost, firmy a podnikatele.

To, že do Česka nyní míří hlavně firmy nabízející služby a jídlo, je podle analytiků pochopitelné. "Boom kavárenských a fastfoodových řetězců, stejně jako firem nabízejících služby, se v Česku rozjel poměrně nedáno. Ve světě jsou tyto firmy zastoupeny hodně a nyní vidí, že s rostoucí životní úrovní budou Češi utrácet i za tyto věci," říká David Marek ze společnosti Patria Finance. "Navíc ve službách jsou náklady pro investory mnohem nižší," dodává Martin Jonáš, jednatel poradenské firmy Profit System.

Všudypřítomná finanční krize přitom nemá vliv. "Ti, co sem přicházejí, myslí v dlouhodobém horizontu. Navíc nyní využívají toho, že mohou získat levnější pronájem prostor či pozemky," dodává Marek.

Velký zájem mají nyní hlavně firmy z Francie. Těch by se tu brzy mohlo objevit zhruba pět a chtějí sázet na květiny, restaurace či kosmetické služby.

Česko však láká franšízanty ze všech zemí. Své zástupce tu má Španělsko, Irsko, Polsko i Itálie. »Nejvíce franšízingových konceptů je ale původem z Česka. Z těch zahraničních pak převládají německé firmy. Často totiž berou Česko jako bránu do Evropy, a pokud uspějí zde, mají velkou šanci expandovat dál na východ.

Sunshine Kebabs

Síť rychlého občerstvení, která se zaměřuje na gurmánské produkty. Australská firma působící na trhu dvacet let. Do roku 2011 chce firma 300 restaurací po celém světě.


Chocolate Graphics Internacional

Firma, která na čokoládu natiskne jakýkoliv obrázek, nápis nebo fotografii.

Asagao

Koncept sushi restaurací.

Caffé Jubille

Stylové kavárny navozující atmosféru koloniálních podniků 20-30 let minulého století. Původem z Malty.

Chicago Roasthouse

Dánský řetězec restaurací, který sází i na dodávky svých specialit "přes ulici".