Vyplácení tisícikorunových příspěvků, které na nákup energeticky úsporných spotřebičů od poloviny dubna svým zákazníkům poskytuje energetická společnost ČEZ, se chýlí ke konci. Lidé totiž většinu tohoto takzvaného bílého šrotového vyčerpali a ČEZ již kvůli tomu přestala ve svých prodejnách vyplácet společnost Euronics, která byla jedním ze dvou partnerů projektu. Tisícikorunovou podporu od společnosti ČEZ lze nyní získat už jen v obchodech Datart.

Tisícikorunový příspěvek mohou zákazníci ČEZ od 15. dubna čerpat na nákup energeticky úsporné chladničky, mrazáku, jejich kombinace nebo pračky. ČEZ plánoval vydat zhruba 12 000 poukázek, přičemž od 15. dubna do konce května bylo jeho tisícikorunové šrotovné použito na nákup zhruba 9000 kusů bílé techniky. Denně se s využitím šrotovného v 29 obchodech Datart a 190 prodejnách Euronics prodalo v průměru zhruba 200 spotřebičů.

Prodejny Euronics na svých internetových stránkách uvedly, že akci ukončily minulý týden v pondělí poté, co společně s firmou ČEZ poskytly více než 6000 tisícikorunových příspěvků. Mluvčí skupiny ČEZ Martin Pavlíček tuto informaci potvrdil. Příspěvek na nákup úsporných elektrospotřebičů mohou nyní zákazníci ČEZ podle Pavlíčka ještě získat v prodejnách Datart.

Šrotovné vs. elektronické obchody 

O šrotovací příspěvek ČEZ se mezitím začal zajímat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Zahájil šetření, zda ČEZ tímto opatřením nezneužívá své dominantní postavení na trhu. Rozhodnutí ČEZ spolupracovat pouze s prodejnami Datart a Euronics se nezamlouvá například obchodnímu řetězci Electro World.

Bílé šrotovné ČEZ prodá 200 kusů úsporných spotřebičů denně - čtěte ZDE

Bílé šrotovné – má logiku, když energetika radí šetřit - čtěte ZDE

Na internetu lze stejné výrobky koupit mnohdy levněji než v kamenných prodejnách Datart a Euronics, a to i po odečtení tisícikorunové dotace. ČEZ výběr společností Datart a Euronics zdůvodnil tím, že mají hustou síť prodejen jak ve velkých městech, tak i v menších obcích. Cenový rozdíl mezi kamennými prodejnami a internetovými obchody podle Pavlíčka odpovídá vývoji na tuzemském trhu. Podotkl ovšem, že řada lidí stále nemá zkušenost s nákupem na internetu, ke kterému zejména starší obyvatelé mnohdy nemají ani přístup.

Šrotovné se v ČR letos na jaře stalo populárním termínem. Vedle svého původního významu z automobilového průmyslu je šrotovné využíváno také k propagaci nejrůznějších služeb a výrobků. Odborníci to ale považují za krátkodobý jev.