Tradiční letecké společnosti nabízejí svým klientům během letu větší komfort a luxusnější služby, tím ale přirozeně roste cena letenky.
Nabídka velkých aerolinek se však příliš neliší a tak je třeba hledat způsob, jak přilákat a udržet klienty, protože konkurence je nutí bojovat o každého cestujícího. Systém výhodných slev a odměn je jedním ze způsobů, jak se dají přilákat noví a hlavně udržet staří zákazníci. Letět zdarma do vybrané destinace nebo zdarma využít jiných služeb mateřské či její partnerské společnosti je totiž lákavé.
Velké letecké společnosti proto nabízejí svým cestujícím tzv. věrnostní (Frequent Flyer) programy, ve kterých mohou sbírat nalétané míle a ty pak využít nejrůznějším způsobem - od možnosti cestování vyšší třídou v některém z následujících letů (tzv. upgrade), využití nadváhy zavazadel bez poplatku, vstupu do VIP salonku až po získání letenky zdarma do různě vzdálených destinací. Mezi tyto programy patří například OK Plus Českých aerolinií, Executive Club, který nabízejí British Airways, nebo program Lufthansy nazvaný Miles and More.

Průkopníci
S tzv. mílovými programy přišla jako první americká společnost American Airlines na počátku 80. let minulého století.
Od té doby se uchytily a rozšířily u klasických leteckých společností po celém světě. Jen nízkonákladové (low cost) společnosti je nenabízejí."Abychom mohli zůstat u nízkých cen letenek, musíme držet na minimu i administrativní náklady," řekla Ekonomu Vladimíra Dufková, tisková mluvčí společnosti Travel Service (ta je obchodní značkou nízkonákladové letecké společenosti Smart Wings).
Podle Dufkové tyto společnosti získávají klienty příznivými cenami letů. Nízké distribuční výdaje si udržují i tím, že valnou většinu letenek prodávají přes internet, což jim umožňuje ušetřit na prostředcích spojených s vystavením, tiskem a distribucí letenky.

Program OK Plus
České aerolinie nabízejí členství ve svém programu OK Plus již 15 let, což ho činí jedním z vůbec nejstarších evropských věrnostních programů mezi leteckými společnostmi.
Jak Ekonomu sdělila tisková mluvčí ČSA Daniela Hupáková, "v současnosti OK Plus registruje asi 286 000 aktivních členů a patří mezi nejprestižnější věrnostní programy v České republice s mezinárodní působností."
Tyto programy nejsou určeny jen pro manažery, kteří často létají obchodně, ale pro všechny klienty, kteří využívají buď služeb ČSA, nebo některé z dalších společností, které jsou součástí aliance SkyTeam. "Čím častější jsou jejich lety a využití doprovodných služeb, například autopůjčoven, hotelů a podobně, tím rychleji se míle načítají," dodala Hupáková.
"Věrnostní program British Airways "Executive Club" je určen především pro zákazníky, kteří často cestují, nebo létají v našich "premium" třídách," přidává se obchodní ředitelka letecké společnosti pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko Anna Ingham-Grant.

Jak využít míle?
Co všechno můžete za míle, které nasbíráte u jednotlivých leteckých společností, získat? Nejvíce preferovanou odměnou jsou přirozeně bonusové letenky. Pokud ale nelétáte do zahraničí často nebo vaše cesty nemíří do příliš vzdálených míst, trvá jejich sbírání poměrně dlouho.
Pak máte zpravidla možnost si potřebné míle, které vám chybějí, u letecké společnosti dokoupit, případně získat slevu na letenku podle počtu získaných mil.
Mnohem dříve než bonusové letenky však dosáhnete toho, že budete mít nárok na již zmíněné bonusy - například na přístup do vyšší třídy nebo možnost bezplatně cestovat s větším množstvím zavazadel.
To ale nejsou jediné výhody. České aerolinie v rámci svého programu OK Plus nabízejí i jiné lákavé odměny - příkladem za všechny mohou být třeba lekce na leteckém simulátoru, let balonem, ale získat můžete rovněž roční předplatné Hospodářských novin.
K těmto výhodám vás opravňuje držení některého typu věrnostní karty, která má vyšší hodnotu. Zpravidla bývají označovány jako stříbrná, zlatá, případně platinová.
K jejich získání potřebujete nasbírat za určitý rok míle (v některých případech body), které se vám připisují za let v určité třídě. Například u Lufthansy musíte nasbírat 35 tisíc mil, abyste získali stříbrnou kartu, u Českých aerolinií je to 25 tisíc a u British Airways musíte kromě mil nasbírat také čtyři stovky bodů.
U některých aerolinek lze získat tyto výhody i při držení běžné členské karty. České aerolinie umožňují cestujícím, kteří vlastní kartu OK Plus, vstup do salónku VIP za poukaz, který stojí pět tisíc mil. Nebo mohou být míle odečteny a za to lze získat určitou slevu například na nadstandardní služby.

Neletečtí partneři
Na bonusovou letenku si však můžete nastřádat i bez předchozího pobytu v nebeských výškách. Aerolinky často spolupracují s neleteckými společnostmi, u kterých lze míle sbírat nebo využívat.
Nejčastěji jde o hotelové a obchodní řetězce, půjčovny aut, vydavatele kreditních karet, restaurace nebo benzinové pumpy.
Ne vždy ale lze takto nabyté míle využít na let zdarma, proto je dobré si tuto možnost ověřit u letecké společnosti.
Sbírat a využívat míle je možné i dalším způsobem. Kupříkladu německá letecká společnost Lufthansa provozuje internetový a na několika místech dokonce i kamenný obchod, který nese název www.worldshop.eu. V něm nakoupíte se slevou, aniž byste museli vlastnit některý vyšší typ věrnostní karty.

Výhody aliance
Konkurence v letecké dopravě roste a společnosti hledají stále nové způsoby, jak programy dále rozšířit a zatraktivnit. Jako výhodné se ukázalo sdružování aerolinek do asociací, které klientům přinášejí další výhody.
Utržené míle lze totiž sbírat a využít také u jiné letecké společnosti než u mateřské. Věrnostní programy totiž fungují i v jejich rámci.
Například aliance SkyTeam, která sdružuje celkem 11 společností (včetně ČSA), nabízí svým stálým cestujícím možnost získat statut Elite. Ten jim pak přinese široké spektrum dalších výhod - a to nejen u jejich mateřské firmy , ale také u dalších členských aerolinií. Počet členů leteckých aliancí neustále roste a létání s nimi je proto stále výhodnější.
Nabídka takových výhod je široká: možnost vstupu do letištních salonků při mezinárodním letu v první nebo business třídě, výběr preferovaného sedadla v letadle, priorita na čekací listině při rezervaci, přednostní odbavení u letištní přepážky, přednostní nástup do letadla nebo priorita na čekací listině na letišti.
Aliance OneWorld, která sdružuje deset aerolinek, zase umožňuje klientům využívajícím věrnostních programů vstup do 240 VIP salónků všech členů aliance po celém světě. Společnosti si také vzájemně započítávájí proletěné míle a věrnostní programy jsou sdílené mezi programy jednotlivých členů aliance.

Pavla Kreuzigerová

Nabídka věrnostních programů leteckých společností

Nabídka dokupování mil

České aerolinie
nabízejí věrnostní program OK Plus již 15 let. Zaregistrováno je v něm asi 286 000 aktivních členů a patří mezi nejprestižnější věrnostní programy v ČR.

Některé letecké asociace a jejich členové
SkyTeam
Členové:
Aeroflot, Aeromexico, Air France, KLM, Alitalia, Continental Airlines, China Southern Airlines, ČSA, Delta Air Lines, Korean Airways, Northwest Airlines
Přidružené společnosti: Air Europa, Copa Airlines a Kenya Airways

Oneworld
Členové:
American Airlines, British Airways, Cathay Pacifik, Finnair, Iberia, Japan Airlines (JAL), LAN, Malév, Fantas, Royal Jordanian

Star Alliance
Členové: Air Canada, Air China, Air New Zealand, ANA, Asiata Airlines, Austrian, BMI, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Scandinavian Airlines, Shanghai Airlines, Singapore Airlines, South African Airways, Spanair, SWISS, TAP Portugal, THAI, United, US Airways

Pozn.: Aerolinky svou nabídku rozšiřují a nabízejí různé akce. Například ČSA v současnosti zavádějí akci, při které můžete získat míle navíc. Chystají se zavést šest nových linek, na které mohou cestující získat bonusová zvýhodnění. Například při letech do Damašku, Tbilisi nebo Štrasburku mohou členové programu OK Plus získat kromě standardního počtu mil zaváděcí bonus 1000 až 2000 mil navíc.

Související