Česko-slovenský sňatek na dráze určitě nebude překotný, jak se předpokládalo, zásnuby se prodlouží. Pokud se česká a slovenská nákladní železniční doprava spojí, tak až k 1. lednu příštího roku. A to je optimistický scénář. V rozhovoru pro týdeník Ekonom to uvedl náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek, který má záležitost v popisu práce. Loňské materiály vypracované pro vládu ambiciózně předpokládaly, že by k fúzi mohlo dojít již letos k 1. dubnu, pouhé čtyři měsíce po vyčlenění nákladní dopravy z Českých drah a po vytvoření samostatné firmy ČD Cargo. Tento termín je už nereálný. "Pomalejší postup nebude na škodu. Alespoň bude dost času, aby se ČD Cargo stabilizovalo a ukázalo, co v něm vlastně je," míní náměstek Kocourek.
O tom, jak dále v projektu pokračovat, má v nejbližších dnech jednat český ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) se svým slovenským protějškem L'ubomírem Vážnym (strana SMER). Původně se schůzka měla konat již 17. ledna, ale kvůli Řebíčkově nemoci byla cesta na Slovensko odložena. V prosinci se experti obou zemí sešli a načrtli harmonogram prací. Prvním úkolem je zpracovat komplexní analýzu.

VELKORYSOST, NE VŠAK BEZBŘEHÁ. Slováci mají určitou výhodu v tom, že jejich cargo (ZSSK Cargo) vzniklo před třemi lety, takže je relativně usazeným podnikem. To české se na trhu teprve etabluje. Lze sice stanovit nominální hodnotu jeho majetku, ale s tržním oceněním firmy by to dnes asi bylo složitější. Jak uvedl náměstek Kocourek, nejtvrdším oříškem bude vyčíslit, co kdo do společného podniku přináší. České ministerstvo má v úmyslu na oceňování svého carga začít pracovat co nejdříve. V této souvislosti chce resort vypsat tendr a oslovit velké auditorské firmy.
Hodnota vneseného věna by měla rozhodnout o rozpočítání akcií a určitě by měla mít i vliv na rozdělování křesel v orgánech společnosti. Slovenský ministr Vážny dal najevo, že se s žádným výrazně menšinovým postavením nespokojí, ačkoliv si je vědom, že české cargo je větší. I Češi si asi stanoví své meze. "Myslím, že spojení obou firem by bylo rozumným řešením, ale měli bychom trvat na tom, že ČD Cargo bude mít ve firmě většinu," doporučuje bývalý český ministr dopravy, nyní místopředseda parlamentního hospodářského výboru Milan Šimonovský (KDU-ČSL).
Aby nebyl na obou stranách křik připomínající časy bývalé federace, bude nejspíše z české strany třeba trochu velkorysosti. Ne ale zase takové, aby to mohlo být doma považováno za nehospodárné nakládání s majetkem státu. "Obě strany by se s tím projektem měly identifikovat. Nelze určitě říct našim partnerům, tady máte 30 procent akcií, o ničem však rozhodovat nebudete. Na to by slovenská strana těžko přistoupila," podotýká náměstek Kocourek.

MŮŽEME BÝT I SAMOSTATNÍ. Strčit hlavu do chomoutu stůj co stůj se Slovákům rozhodně nechce. Proti projektu se již třeba postavil expremiér Vladimír Mečiar a jeho koaliční L'S-HZDS. Ve zprávě vypracované slovenským Ministerstvem dopravy stojí, že by se ZSSK Cargo dokázalo na evropském liberalizovaném trhu uplatnit i samostatně. Podmínkou ale je, že zlevní poplatky za užívání železniční dopravní cesty, které jsou nyní na Slovensku nejvyšší v rámci celé Evropské unie. Zpráva hovoří i o tom, že ZSSK Cargo může být rovnocenným partnerem jakéhokoliv mezinárodního přepravce. Přidaná hodnota prý spočívá hlavně v přístupu na východní trhy přes překládkové a přečerpávací kapacity v Čierné nad Tisou a Maťovcích. Strategií ZSSK Cargo je přepravovat zboží hlavně na území Slovenské republiky a na trh sousedních států vstupovat jen v rámci kooperace s tamními operátory.
Každopádně po privatizaci maďarského MÁV Cargo rakouským národním dopravcem Rail Cargo Austria se poměry ve střední Evropě asi poněkud změní. České Ministerstvo dopravy se rozhodlo vsadit na spojení se slovenskými partnery, ačkoliv mnozí namítají, že tradiční vazby nejsou všechno. Přeprava materiálu ve směru východ-západ přes Rakousko a Maďarsko bude asi vždy méně nákladná, stejně jako přes Polsko, protože probíhá vesměs v nížině, kdežto přes Slovensko a Ukrajinu je třeba dvakrát překonat karpatský oblouk. "Z hlediska morfologie terénu je na tom trasa přes Maďarsko či přes Polsko sice lépe než přes Slovensko, ale myslím, že naší výhodou je kvalitnější infrastruktura. I Slováci v tomto směru už hodně pokročili," domnívá se náměstek Kocourek.
Spolupráce s jiným zahraničním operátorem je podle Kocourka bezpodmínečně nutná i proto, že železniční doprava se oproti silniční stává výhodnější až při vzdálenostech nad 400 kilometrů. A v tomto směru je Česko příliš malé, aby se výhody dráhy stačily projevit.

JIŘÍ PŠENIČKA

Související