V Praze už jezdí 52 Škodou kompletně renovovaných vozů metra, ale zbývá dalších 10 vozů dodávky roku 2007. Kdy budou?

Dodávky vždy přebíhají přes konec roku do následujícího března. Poslední vozy z toho, co označujeme jako dodávka roku 2007, mají být dodány v březnu 2008. Tato činnost podle mého názoru poběží ještě jeden až tři roky. V rámci dodávek roku 2008 půjde opět o deset pětivozových souprav. Rekonstruovaná souprava je levnější než nová, ale poskytuje stejné pohodlí. Program je ovšem omezen množstvím původních sovětských souprav, které jsou - vzhledem k svému stáří a zachovalosti - vhodné k rekonstrukci. Velmi důležité také bude, zda dojde k prodloužení linky A.

Objevují se námitky, že rekonstruované vozy nemají dlouhou životnost.

Na modernizované soupravy poskytujeme standardní dvouletou záruku. Minimální předpokládaná životnost je 15 let, ale určitě budou moci jezdit mnohem déle.

Co ostatní města, která provozují stejné ruské soupravy?

O modernizaci uvažuje několik měst. Bylo by však předčasné o těchto plánech mluvit.

A jak skončil váš pokus o zcela nový vůz pražského metra?

Svého času jsme vyrobili prototypovou soupravu. Z ní vycházíme při přípravě vozu pro petrohradské metro, což je zakázka, kterou jsme nedávno podepsali a intenzivně na ní pracujeme.

Ta zakázka je však trochu záhadná. Je opravdu jisté, že v Petrohradu se bude Škoda od roku 2009 podílet na výrobě 300 vagonů metra, což by pro ni znamenalo dodávky za 4,5 miliardy korun? Nebo jde stále jen o dohodu o přípravě prototypu?

Smlouva není podepsaná na 300 vagonů, nicméně kontrakt předpokládá kompletní obnovu vozů na jedné lince, kde jezdí zmíněné množství. Znamená to, že pokud prototypová souprava bude městu vyhovovat, dojde k výměně tohoto počtu vozů. Prototyp vyjede ve druhé polovině roku 2008.

Jak pokračuje program třísystémové lokomotivy 109E? Stihnete v roce 2008 dodat první kus? Vždyť bude muset absolvovat zkoušky i v Německu.

Lokomotiva se začne zkoušet na jaře 2008. První prototyp by měl být hotový na přelomu roku 2008 a 2009, včetně schválení pro ČR a Německo. České dráhy odeberou dvacet těchto lokomotiv. S dalšími potenciálními zákazníky začneme jednat, až budeme moci ukázat funkční lokomotivu. Skutečně budeme muset mít schválení pro ČR, Německo, Slovensko a Rakousko. Kde se budou konat zkoušky, bude záležet na dohodě schvalovacích orgánů.

Představuje pro vás vážnou konkurenci čtyřsystémová lokomotiva Siemens, kterou úřady nedávno připustily pro provoz na českých kolejích?

Že je čtyřsystémová, nemá pro ČR velký význam. A nevnímáme jako žádný zvláštní problém, že se tu objeví lokomotiva zahraničního výrobce.

Jaké další novinky chystáte?

Pracujeme na několika obchodních případech, které se týkají patrových vlakových souprav CityElefant, vyráběných v ostravské společnosti ČKD Vagonka. Chtěli bychom s nimi proniknout do zahraničí. Začali jsme připravovat novou elektrickou jednopatrovou příměstskou jednotku. Její vývoj bude trvat minimálně dva roky. V rámci dopravní skupiny Škody Holding je více než 500 techniků, kteří se věnují vývoji nových vyspělých produktů.

Petr Korbel