U českých firem kolem padesáti zaměstnanců bývají dosud problémem jazyky. "Lidí, kteří by mluvili plynně anglicky a německy, je tu málo," říká na základě zjištění expertů ze zahraničí Vít Švajcr, ředitel odboru podpory českých subdodavatelů agentury CzechInvest. Prá-vě CzechInvest se ujal řízení programu na zvýšení konkurenceschopnosti vybraných podniků. "České firmy také dosud nedostatečně využívají internetu, neumějí dělat kvalitní prezentace, mají slabiny v marketingu. A často jim chybí strategické uvažování," dodává Švajcr. Někdy mají podniky potíže i s tím rozdělit účetnictví po jednotlivých výrobcích, aby věděly, které zboží jim skutečně přináší zisk.

DRUHÉ KOLO. V těchto dnech by se mělo rozběhnout druhé kolo tzv. twinningového programu, který je součástí projektu na podporu subdodavatelů, vyhlášeného Ministerstvem průmyslu a obchodu. Zatímco první, pilotní kolo, které probíhalo od ledna 2001 a skončilo letos v červenci, se zaměřilo na dodavatele v oblasti elektroniky a elektrotechniky, nyní přišly na řadu firmy ze strojírenství, především automobilového průmyslu a výroby dílů pro letadla, zdravotnictví a biotechnologií.

Program začíná výběrem vhodných firem, ať už těch, které již s dodávkami velkým mezinárodním korporacím mají určité zkušenosti (v prvním kole asi 60 %), tak i úplných nováčků. Na tomto výběru se podílejí komory a profesní svazy, ale také multinacionální společnosti, tedy potenciální odběratelé produkce. Účast v programu je pro firmy dobrovolná.

EXPERTI. Program začíná tím, že experti z EU ve spolupráci s českými poradci specifikují slabé a silné stránky podniku. Poté každá firma dostane dva instruktory, jednoho českého, druhého zahraničního. V prvním kole programu se jednalo převážně o lektory z britské Sheffield Business University.

Následuje série školení a seminářů pro management firmy na téma marketing, manažerské účetnictví, využívání lidských zdrojů a strategické plánování. Nejprve se postupuje u všech firem jednotně, ke konci cyklu se ale programy přizpůsobují potřebám jednotlivých podniků. K minulému kolu twinningu Vít Švajcr říká: "V závěrečné fázi, do které se dostalo dvacet dodavatelských podniků, jsme už vycházeli z toho, jak jednotlivé firmy vyšly z prvních hodnocení. Pro jednotlivé podniky pak byly vypracovány naprosto individuální plány zlepšení a CzechInvest s každým uzavřel business plán zlepšení."

Seminářů se účastnili i zástupci některých multinacionálních společností působících v České republice. "Říkali, jaké chtějí výrobky, jaké používají metody při výběru a hodnocení subdodavatelů," vysvětluje V. Švajcr a dodává, že pro dvacítku firem v prvním kole uspořádala vlastní seminář pardubická Matsushita.

Někteří z expertů EU se podíleli i na vypracování plánů zlepšení v těch oblastech, kde byly shledány největší nedostatky.

FINANCOVÁNÍ. Na program sice poskytla 1,5 milionu eur Evropská unie, podmínkou ale bylo, že se stejnou měrou bude finančně podílet i česká strana, tedy Ministerstvo průmyslu a obchodu. (Dále pak muselo být splněno, že část lektorů bude z některého členského státu EU.)

Pokud jde o firmy, ty v první fázi za audit (určování slabých a silných stránek) neplatily. Jeden seminář je ale přišel na tisíc korun za jednoho účastníka. Každý z podniků, který postoupil do závěrečné fáze twinningového programu, se pak na nákladech podílel příspěvkem 50 tisíc korun.

VÝSLEDKY. Podle zjištění expertů program ukázal, že firmy mají ještě v porovnání se svými partnery v západní Evropě co dohánět, především pokud jde o práci se zákazníky. Cílem programu proto také bylo především zlepšit marketing a naučit se jednat s reálnými i potenciálními odběrateli. "Šlo hlavně o to, aby se firmy naučily osvědčené metodě sebehodnocení a tomu, jak se stále zlepšovat," vysvětluje Švajcr.

Na celkové hodnocení přínosů programu je ještě příliš brzy, nicméně jak CzechInvest, tak i poradenská a auditorská firma KPMG ho hodnotí vysoce kladně. KPMG připravila na konci prvního kola "zprávu o účinku", v níž uvádí, že výkonnost dodavatelů, kteří se projektu zúčastnili, je oproti těm, kteří se neúčastnili, hodnocena nadnárodními firmami lépe. Vít Švajcr dokonce uvádí příklady velkých světových společností, které uzavřely s českými podniky po absolvování twinningu nové obchody: "Získaly zakázky například od Bosche a Matsushity, a to jak od závodu v Plzni, tak od závodu v Pardubicích. Zprostředkovaně přes firmu Hella některé firmy pronikly do koncernu Volkswagen. Na list možných dodavatelů je zařadila společnost Celestica."

LIBUŠE BAUTZOVÁ, PETR KORBEL

Související