Prvním hypermarketem západního střihu, který se v Česku představil, byl německý Globus. Své brány otevřel 4. listopadu 1996 na okraji Brna. Po dvaceti letech mluví česká společnost o (ne)kvalitě výrobků, všímá si rozdílů v cenách stejného zboží v Česku a sousedním Německu. Místy jsme “oplakali” zánik lokálních obchodů a nově debatujeme, zda má být otevřeno i ve svátek. Naučili jsme se v hypermarketech za posledních 20 let nakupovat?
Před dvaceti lety se začaly Čechům otevírat brány hypermarketů. Naučili jsme v nich se za tu dobu nakupovat?
Evidentně naučili. Ovšem podle jejich pravidel a jejich způsobem. Dost možná proto se teď objevuje tolik různých alternativ.
Ano, samozřejmě. Jenom mě zlobí, že kvalita nabízeného zboží, zvláště zeleniny a pečiva, je ve srovnání třeba s Anglií a Německem horší. A přitom ceny jsou zde obecně vyšší.
Ano naučili, ale zapomněli jsme na naše skvělé obchodníky a jejich kamenné prodejny a co nejvíc, na zlaté české ručičky.
Hypermarkety dnes trochu hledají svou budoucí roli a fokus. Bohužel je celý trh zdecimován promocemi a nikdo neví, jak z toho ven. Obchodní řetězce si sami zkazili zákazníka spirálou slev.
Bohužel jsem si HM k nám pustili bez jakýchkoliv omezení, stěžujeme si na ně, ale nakupujeme! Naštěsí jsou odvážlivci ochotni prodávat moderně, ale postaru, z očí do očí. A my zjišťujeme , že nás to baví. Přirozený vývoj.
Ke každé rozvinuté zemi již HM běžně patří. Naštěstí žijeme ve společnosti, kde se každý může svpbodně rozhodnout, jakým způsobem bude nakupovat. Bohužel v poslední době se stát snaží omezovat lidi v tom, kdy to bude.
Nevím, spíš bych to formuloval, že jsme si zvykli v nich nakupovat. Naštěstí ne všechno a ne vždy!
Osobně se to úspěšně "odnaučuji" a nakupuji převážně online.
Nenaučili.Když jsem byl dítě a otevřeli u nás samoobsluhu, býval náš nákup tak půl malého ručního košíku.Vánoční - to byl tenhle maličký košík plný! Dnes:Konzum, spotřeba, přičemž ideály a morálka v hájii.A úplně to zazdí čtyři posluhové Číňanů.
Nebyla by nějaká smysluplnější otázka? Pěkný den všem. :-)
V hypermarketu jsem několik let nebyl, ale pamatuji se, že mě vždy frustrovalo, jak dlouho trvá najít a koupit těch pět věcí, co potřebuji. Obvykle dnes nakupuji v potravinách U Jardy, který má vše co je třeba a hlavně je s ním velká sranda.
Jsem natolik pracovně vytížen, že si už ani nepamatuji, kdy jsem byl naposledy nakupovat. A to se netýká jen supermarketů, ale obchodů vůbec.
Nákupní chování se od té doby dost změnilo. Na poč. se do HM jezdilo na výlety jako na turist. atrakci. Dnes zaznamenáváme odliv spotřebitelů z HM do menších prodejních formátů. Lidé chtějí nakoupit co nejrychleji, a to je snazší v menších prodejnách
Nenaučili a v některých ohledech prostě podléháme své přirozenosti, tempo hudby, vůně, umisťování preferovaných výrobků do výše očí nebo neustálé změny řazení zboží. Lepší je chodit ke svému řezníku, pekaři atd. , ale kdo má na to čas ? Já občas ano.
Je fakt, že dnes je HM vnímáme jako běžnou součást našeho života, ale jejich role se bude měnit. Lidé se přestanou fixovat na cenu a začnou se soustředit na kvalitu a lokální dodavatele. S tím budou mít HM velký problém. Dnes si na to jen hrají.
Související