Jakou reformu podle vás potřebuje systém českého základního a středního školství? Jak hodnotíte platy učitelů? Které obory strádají? Chybí českým absolventům nějaká zásadní dovednost?
Jakou reformu podle vás potřebuje systém českého základního a středního školství?
Radikální.
Probrat se z výukových postupů z 19. století rovnou skočit do digitálního věku. Přestat nutit děti věci memorovat, ale naučit je vyhledávat a vyhodnocovat informace; aktivně diskutovat a argumentovat; a lépe podpořit jejich individualitu.
Školství se potřebuje více soustředit na výuku praktických dovedností, které budou žáci potřebovat pro život po škole. Třeba jak zažádat o zaměstnání, jak rozumět pracovním smlouvám a orientovat se na pracovním trhu. Těchto oblastí je celá řada.
Reforma je třeba především směrem od memorování k praktickým věcem, jako je kreativita, jazyky a případové studie. Budete se možná smát, ale povinně bych zavedl psaní všema deseti - je to nejlepší časová investice v životě moderního člověka.
Takovou, aby se děti ani učitelé nebáli se ptát, poznávat, tvořit, uznat vlastní chybu. Aby vzdělání nebylo jen záležitostí školy, ale i rodin a budoucích zaměstnavatelů. Aby naše děti byly připravené na život ve společnosti a společnost na ně.
Děti jsou rozmazlené a nevychované a učitelé zastrašení. Stále hledáme chyby na škole a výuce a základní probém pomíjíme.
Když děti něco zajímá, naučí se kus historie, život vodních savců či programovat během pár týdnů. Škoda, že česká škola obvykle tento potenciál utluče. Hlavně pěkně obalit a nalinkovat sešity. Měsíční rozvrh 4. tř. rok 2016 ČJ - 38 hod., IT - 2 hod.
Systém účí žáky, že cílem jsou známky a učivo je jen nástroj. Bylo by však skvělé, aby české školství nazapudilo přirozenou lidskou touhu o poznávání nového. Dnes to tak není a možná proto se většina žáků do školy netěší (ostatně jako sami učitelé).
Mám 3 děti v na prvním stupni ZŠ. Jsem mile překvapený, že dnešní výuka je významně lepší, než byla za nás v sedmdesátých letech. Je vidět odklon od tupého biflování a příklon k podpoře zvídavosti, vnitřní motivaci a kreativitě. Jen tak dál.
Moc otázek na 250 znaků. Především skončit se "školstvím" a začít se vzděláváním. Naučit hledat souvislosti, orientovat se v informacích, tvořit. Nebiflovat. A raději postupné promyšlené kroky, než plány zásadních reforem, které se nikdy nerealizují.
Potřebuje reformu zcela zásadní. Důležité je zaměřit se více na praxi a ne jen tupé biflování encyklopedických dat. Zvýšit by se měla i kvalifikace učitelů, aby vzdělání předávali lidé, kteří ve svém profesním životě sami něčeho dosáhli.
Zvýšit platy , změnit styl výuky tam kde se přežil a udržet ve školství nadšené učitele . A možná nezapomenout na nepedagogické pracovníky.
Bez dobře zaplacených učitelů nebude dobré školství! Je ale třeba mít systém jejich celoživotního vzdělávání (např.jako lékaři mají atestace). Absolv. by měli být více vedeni k řešení problémů, schopnosti se rozhodovat, převzetí odpovědnosti.
Zásadní
Bylo by třeba opustit feudálně-komunistické základy současného systému a udělat ze škol prostředí, které děti bude bavit a probudí v nich radost z poznávání. Věřím, že by to vedlo i k zatraktivnění matematiky, což je pro Profinit a celé IT základ.
Související