reklama
reklama
Byznys Echo / Respondent

Jan Lát

finanční ředitel, BENEŠ a LÁT a.s.

finanční ředitel, BENEŠ a LÁT a.s.

Odpovědi respondenta

Podpora pro české firmy

Co si myslíte o poslaneckém návrhu, že by obchody musely nabízet až 85 procent potravin českého původu?Jak jinak a případně lépe by podle vás měl stát podpořit všechny české podnikatele?
Jedná se o nepřiměřený zásah do fungování trhu.
Práce státu musí být v rovině snižování nákladů na produkci v ČR cestou zlevnění práce (redukce zdanění práce) apod. Tedy odstraňovat pokřivení trhu a ne jedno pokřivení narovnávat zavedením dalšího pokřivení trhu. Příčinou vysoké míry přítomnosti zahraničních produktů je malá konkurenceschopnost (cenové, ne kvalitativní) CZ produktů. Snižme zdanění práce a neregulujme trh nesmyslným omezením.

Vývoj kurzu koruny

Jak váš byznys ovlivňuje prudké oslabení české měny?Jste zastáncem přijetí eura?
1) oslabení české měny je pro nás výhodné - produkce je z 80% exportem a měnově dominuje našim tržbám EUR (>90%).
2) ano i ne - z mikropohledu naší společnosti ano - odpadají kurzová rizika apod. z makropohledu české ekonomiky ne, přijdeme o regulační schopnost prostřednictvím kurzu.

Osobní ztráty kvůli koronaviru

Co vám osobně v čase koronaviru nejvíce chybí a čeho se nedostává, a to nejen po stránce hmotné?
Především možnost osobních jednání.

Práce a home office

Jak se vám v době karantény osvědčila ve firmě práce z domova? Pozorujete například pokles výkonnosti zaměstnanců na home office, zejména těch, kteří v tomto režimu nikdy nepracovali?
Práci z domova využíváme standardně, nebyl to tedy zásadní přerod. Ale pracovat 1-2 dny v týdnu na homeoffice vs. 2 týdny v kuse je jiná situace a jednoznačně přináší změny - jak do výkonnosti (u někoho k lepšímu u někoho k horšímu), tak do řízení kolegů. Mnohem větší důležitost tak připadá timesheetům a pravidelným online schůzkám s týmem aby nechybělo povědomí o souvislostech.

Podpora podnikání

1) Jaké zákony by Česko mělo změnit, aby zlepšilo podnikatelské prostředí?
2) Jaké zákony přijaté v poslední době podle vás nejvíce přispěly ke zlepšení podnikatelského prostředí?
1) Stačí, aby nekomplikovalo podnikatelské prostředí
a) svou nečinností (např. směrnice EU - DPH a konsignační (call-off) sklady s platností od 1.1.2020 se aktuálně v ČR teprve projednává.)
b) svou kreativitou - viz. DPH z piva a jeho 9 variant zdanění.
Tedy stačí, aby stát fungoval jako rozumný hospodář.

2) Bohužel zákon, který bych definoval jako "zlepšující podnikatelské prostředí" bez vedlejších účinků, které by nepřevážily původní, snad i dobrý záměr, hledám obtížně. Snad jako celkově pozitivní lze vnímat 277/2019 Sb. a v něm JDÚ - i zde je ale výjimek tolik, že se těším na realitu.

Srozumitelnost právního vyjadřování

1) Rozumíte jazyku, který používají právníci?
2) Nezpůsobuje vám komplikované právní vyjadřování problémy ve vašem byznysu?
3) Co by mohli právníci udělat pro to, aby právo bylo srozumitelnější?
1) ano - používám právníky.
2) ne - “mí právníci mi rozumějí”
3) nic - není třeba, aby právníci něco měnili. Každý si musí připustil, že právní otázky má řešit právník. Co mají změnit lékaři, aby si každý sám operoval tu slepé střevo, tu oko...?

Dopadne na Česko recese?

1) Obáváte se recese nebo alespoň výrazného zpomalení domácí ekonomiky?
2) Měla by se už vláda, respektive firemní svět, připravovat na "horší časy"?
1) Ekonomika (alespoň v našem segmentu výroby) se v Evropě zpomaluje již od 3Q 2018, tedy ochlazení je realitou, ne budoucností.
2) Připravovat se na horší časy se vláda i společnosti musí připravovat v době dobrých časů, ty už byly... :-)
HL

Pomalejší růst německé ekonomiky

Německá centrální banka výrazně snížila výhled letošního růstu německého hospodářství z prosincového odhadu 1,6 procent HDP na 0,6 procent. Počítáte s tím, že pomalejší růst německé ekonomiky ovlivní také vaši společnost?
Zpomalení Německa bude mít bezesporu vliv i na ČR. Naše predikce byla, i před snížením výhledu německé CB, minimální růst (0,5-1%). Očekáváme, že růst ČR bude spíše v dolní části naší predikce, nebo lehce pod ní.
1
reklama