reklama
reklama
Byznys Echo / Respondent

Karolína Topolová

generální ředitelka AAA Auto
Odpovědi respondenta

Přínosy pandemie

Může mít podle vás současná pandemie koronaviru nějaký pozitivní dopad na vaši firmu či celou společnost? Přinesla aktuální situace pro vás osobně něco dobrého?
Z hlediska firmy jsme při drastickém poklesu prodejů kvůli uzavřeným pobočkám velmi příjemně překvapeni tím, že jsme se dokázali rychle přeorientovat na on-line prodej. Ten nám nyní dokáže nahradit asi pětinu dříve prodávaného objemu vozů. Je tedy vidět, že i ojetá auta je možno prodávat "na dálku" a zákazníkům to vyhovuje. I jim patří dík za to, že můžeme alespoň omezeně fungovat. Pro mě osobně znamená situace obrovské pracovní vypětí, jelikož krizový štáb společnosti, jehož činnost řídím, funguje prakticky nepřetržitě. A k tomu doma učím dceru v první třídě. Ale díky tomu se více vidíme :-)

Práce a home office

Jak se vám v době karantény osvědčila ve firmě práce z domova? Pozorujete například pokles výkonnosti zaměstnanců na home office, zejména těch, kteří v tomto režimu nikdy nepracovali?
Současná situace urychlila schopnosti kolegů používat nástroje, na které zatím nebyli zvyklí a efektivita práce z domova se tím rapidně zvýšila. Bohužel v AAA AUTO leží hlavní tíha naší činnosti na lidech "v terénu" - prodejcích, výkupčích, zprostředkovatelích úvěrů a dalším personálu na pobočkách. Ty jsou kvůli nařízení vlády uzavřené. Celková výkonnost firmy se proto dramaticky snížila, protože práce z domova na těchto pozicích není možná. Chceme si tyto zaměstnance udržet, a proto s napětím očekáváme detailní metodiku pro státní pomoc v oblasti zaměstnanosti v rámci programu Antivirus.

Dopady koronaviru na firmy (aktualizováno)

Jak epidemie koronaviru zasáhla do vašeho byznysu? Jak očekáváte, že se váš byznys změní po odeznění epidemie?
Uzavření prodejen ojetin má samozřejmě enormní dopad na počet prodaných vozů a tedy na jediný zdroj příjmů firmy, ze kterého hradíme provozní náklady, tedy zejména mzdy 3000 zaměstnanců ve čtyřech zemích. Zlevnili jsme většinu vozů a snažíme se je prodávat on-line, ale je velmi těžké docílit alespoň částečně obdobného výkonu jako na pobočkách. Pokud se autocentra co nejdříve, samozřejmě s přihlédnutím k epidemiologické situaci, neobnoví, mohou tito lidé skončit bez práce. Chceme věřit, že stát najde v rozpočtu dostatek financí na podporu podnikatelů a firem, aby k propouštění nemuselo dojít.

Dopady koronaviru na firmy

Jak epidemie koronaviru zasáhla do vašeho byznysu?Jak očekáváte, že se váš byznys změní po odeznění epidemie?
Dopady zatím nejsou velké. Je to možná i tím, že cestování osobním vozem místo veřejné dopravy je v době epidemií jedním z účinných opatření proti nákaze, proto mohou dokonce prodeje ojetých vozů stoupnout. Navíc se omezuje výroba v řadě automobilek, což může, spolu s klesající cenou ropy, trh ojetin dále podpořit. Může se zároveň zvýšit podíl ojetých aut prodaných přes internet či call centrum, bez nutnosti navštívit pobočku.

Podpora podnikání

1) Jaké zákony by Česko mělo změnit, aby zlepšilo podnikatelské prostředí?
2) Jaké zákony přijaté v poslední době podle vás nejvíce přispěly ke zlepšení podnikatelského prostředí?
Z pohledu našeho businessu by bylo dobré omezit dovoz nekvalitních a přestárlých ojetin. Tyto vozy jsou velmi často předmětem nejrůznějších podvodů a manipulací, od přetáčení tachometrů, přes padělání roku výroby až k zatajování vážných poškození při haváriích. Nejlepší cestou by bylo rozšíření emisních poplatků na vozy s emisními normami EURO 3 a EURO 4, zatím se platí jen za EURO 0, 1 a 2. Když byly tyto polatky před deseti lety poprvé zavedeny, vedlo to k poklesu objemu dovozů zhruba o 40 %. Zákon, který prostředí ojetin prospěl, bylo předloňské zavedení pokut za stáčení tachometrů.

Evropská ochrana životního prostředí

Jak konkrétně se připravujete na zpřísňující se evropskou politiku v oblasti ochrany životního prostředí? Jaký dopad pro vás mohou mít tyto nové regulace? Čeho se nejvíc obáváte?
Vzhledem k tomu, že elektromobily jsou stále velmi drahé, není k nim vybudovaná infrastruktura a objevují se zprávy o dramatickém zdražování elektrické energie pro jejich dobíjení, mám pocit, že se spíše zvýší zájem lidí o starší vozy s klasickými motory. Proto věřím, že sektor ojetých vozů by tyto regulace v blízké době negativně zasáhnout neměly. Je možné, že proti klasickým autům budou přijata nějaká represivní opatření, která by vedla k větší výměně vozového parku. Ta však vždy bývá pro prodejce ojetin pozitivní, protože trh "rozhýbá", zvlášť pokud by byl proces podpořen dotacemi.

Česko za 30 let

Co dělat, aby Česko i za 30 let zůstalo vyspělým státem?
Nesvazovat business nesmyslnými pravidly, která brzdí jeho rozvoj. Svoboda podnikání je základem pro ekonomický rozvoj každého státu. Stejně tak svobodná a demokratická společnost, repektující svobodu projevu každého jednotlivce.

Dopadne na Česko recese?

1) Obáváte se recese nebo alespoň výrazného zpomalení domácí ekonomiky?
2) Měla by se už vláda, respektive firemní svět, připravovat na "horší časy"?
Mám tak trochu pocit, že ona možná budoucí krize je tak trochu uměle živena různými negativními předpověďmi, které k ní nakonec mohou přispět. Každopádně jsme dobře připraveni, minulá krize nás vycvičila. Věřím, že podobně to vidí i ostatní.

Pomalejší růst německé ekonomiky

Německá centrální banka výrazně snížila výhled letošního růstu německého hospodářství z prosincového odhadu 1,6 procent HDP na 0,6 procent. Počítáte s tím, že pomalejší růst německé ekonomiky ovlivní také vaši společnost?
Věřím, že ne, pokud z tohoto poklesu nevznikne krize, která by zasáhla koupěschopnost obyvatel zemí, kde působíme, tedy České republiky, Slovenska, Polska a Maďarska.

Daně z nemovitostí

Někteří politici navrhují, aby stát či obce zavedly vyšší sazby daně z nemovitostí pro majitele, kteří vlastní více bytů nebo domů. Bude to podle vás motivovat majitele, aby nenechávali nemovitosti prázdné? Souhlasíte s tímto nápadem?
Důvodů, proč jsou byty prázdné je celá řada a státu by do toho nemělo nic být. Některé majitele může zvšení daně motivovat k pronájmům, jiné ne. Každopádně je podle mě zbytečné paušálně trestat všechny, když každý může mít byt prázdný z jiné příčiny.
1 2 3 4 5 ... 11
reklama