Nezisková organizace Člověk v tísni se v uplynulých týdnech rozhodla upozornit na to, jak Češi pomáhají v zahraničí. Forma, kterou zvolila, je krajně nešťastná.
V Praze, Brně a Ostravě nechala vylepit billboardy, na kterých nebylo nic jiného než rukou psané vzkazy v exotických abecedách na bílém pozadí. Největší rozruch byl kolem arabštiny; barmština je pro našince záhadná taky, ale nenese takový emotivní náboj.
Po krátké době anonymní plakáty přelepila a odhalila na nich existenci webu Češi, děkujem. Skuteční lidé na nich děkují za humanitární pomoc. S kritikou kreativního pojetí kampaně se Člověk v tísni vypořádal způsobem, na který měl dosud patent Pražský hrad. Prý chtěl otevřít diskusi. Ředitel neziskovky Šimon Pánek pak dodal, že dnes všechno potřebuje vtip, hru a marketing.
Tak se na to otevírání diskuse, vzbuzování dohadů a vtipný marketing podívejme z odborného pohledu. Každá kampaň má definované cíle, podle kterých se hodnotí její úspěšnost. Můžete je nastavit nízko − a pak máte papírově úspěšnou komunikaci, jenom o ní nikdo neví. Nebo stanovíte konkrétní čísla − o kolik má stoupnout známost značky, jak se má kampaň projevit na prodejích a podobně.
I neziskovky mívají v zadání jasno, chtějí peníze od dárců a ideálně dosáhnout vyšší sumy než předtím. Nezisková komunikace má různé dílčí problémy, nedostatek peněz je jenom jedním z nich. Agentury se na podobných kampaních často vyřádí, protože se s nimi hezky chlubí v soutěžích.
Ale ani tady nelze říct, že kampaň a neziskovka rovná se úspěch. Existují mraky reklam na všelijaké nadace, které se do širšího povědomí neprotlačily, protože i tady platí, že kam šlápnete, tam je nějaký nadační fond, a není v lidských silách je udržet všechny v paměti. Možná vyjmenujete pět deset projektů a pak už začnete tápat. A nejspíš to budou projekty se zásadním celospolečenským dopadem, například Liga proti rakovině, Linka bezpečí a podobně.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Nově všechny články v audioverzi