Divákovi sledujícímu televizi zůstává spousta věcí skryta. Například to, že obraz musí stanice před vysíláním kvůli datové velikosti zmenšit, ale zároveň nesnížit jeho kvalitu. Což bývá nákladné.

Se smělou ambicí tyto protichůdné požadavky efektivně skloubit přišel podnikatel Jiří Matela a jeho start-up Comprimato. Vyvinul software umožňující při zachování kvality komprimovat video, tedy zmenšit velikost datového souboru, rychleji než konkurenti. Za technickými formulacemi se skrývá produkt s potenciálem zaujmout televizní stanice a provozovatele živě přenášeného videa.

Na první pohled nejde o převratnou novinku: firem, které nabízejí podobné řešení, figurují na trhu desítky. Výhoda Comprimata má podle Mately spočívat v tom, že nevyžaduje speciální hardware navíc. "Neměníme systém, jak dnes televize fungují, ale inovujeme jejich dosavadní nástroje," vysvětluje.

Stávající řešení komprese videa podle něj vyžadují uzpůsobenou techniku, což službu zdražuje. Bez toho se Comprimato obejde, protože si vystačí s grafickou kartou počítače.

Dvacetičlenný vývojový tým pracuje v Brně, většina zákazníků však pochází ze Spojených států.

Vedle několika desítek zákazníků ze zahraniční, které start-upu loni na tržbách vynesly vyšší statisíce eur, věří ve slibné využití komprese také tuzemští investoři. Do Comprimata vložilo více než 30 milionů korun hned několik významných fondů: Credo Ventures, RSJ Investments a Y Soft Ventures. "Řešení Comprimata se soustřeďuje na maximální výkon a zároveň na co nejširší možnosti využití. Díky vlastním algoritmům optimalizovaným pro výrobce grafických karet lze toto řešení snadno aplikovat v mnoha odvětvích," vysvětluje důvod investice Miloš Sochor, řídící partner Y Soft Ventures. Podíl ve firmě drží také spoluzakladatel Avastu Eduard Kučera.