S vymýšlením daní je to často podobné jako v Cimrmanově Dobytí severního pólu: "Jdu na sever, a už jdu na jih!" Tak dlouho snižujete daně, odpouštíte poplatky a koumáte nad dalším zvýhodněním, až najednou zase musíte rychle daně zvyšovat a honem přemýšlet, jaké další klacky byste ještě mohli hodit nějakému trendu pod nohy. V Norsku tento proces aktuálně podstupují s elektromobily.

Minulý měsíc se tam elektrická auta a hybridy podílely na registracích nových vozů neuvěřitelnými 60 procenty. Přitom jinde v Evropě je to obvykle kolem procenta.

Norsko sice chce být do roku 2025 zemí bez emisí z aut, ale že to bude takový kvapík, nikdo nečekal. Norové naservírovali elektromobilům neuvěřitelnou paletu zvýhodnění. Nemusí platit mýto na dálnicích, zdarma se přepravují trajekty přes fjordy, jezdí si v pruzích pro hromadnou dopravu, do letoška mohly parkovat zdarma ve městech. A hlavně mají nižší silniční daň.

K tomu nezapomeňme dodat, že na severu jsou majetkové daně opravdu vysoké a koupě nejlevnější Fabie vás bude stát přes půl milionu.

Výsledek je pochopitelný. Všichni kupují elektromobily. A co více, zjevně ve velkém množství i ti bohatší, takže Tesly a podobná auta tam jdou na dračku.

jarvis_59e75268498e27ac5e49cd28.jpeg
Ilustrace: Richard Fischer

Nová pravicová vláda v Norsku tak pro příští rok navrhuje zdanit elektromobily nad dvě tuny, jako je například Tesla X. Její nový majitel by si připlatil 7,5 tisíce eur. Což není málo.

Pro Česko je norský příběh zajímavý nejen samotným nedomyšleným zvýhodněním elektroaut. I my přece máme zánovní, v srpnu vládou schválený Akční plán o budoucnosti automobilového průmyslu ČR, tedy v překladu o podpoře elektroaut.

A je tam mnohé, co už Norové za nás vyzkoušeli. Od zrychlených odpisů přes odpuštění poplatku za registraci či platby za dálniční známku až po volný vjezd do center měst a do pruhů pro autobusy.

I kdyby se vše zrealizovalo, určitě nehrozí, že by Češi při nákupu nového auta ve více než polovině případů sáhli po vozu na elektrický pohon. Ale ta dilemata jsou podobná, jaká dnes mají Norové. Opravdu by v zácpě měli mít řidiči elektroaut možnost vjet do pruhu pro hromadnou dopravu? Opravdu nemají platit dálniční známku, když těžší elektroauta značně zatěžují vozovku? Opravdu si mám šetřit na registrační poplatek své ojetiny a majitel Tesly X ho platit nebude?

Těžko říct, jak by Češi odpověděli, ještě se jich na to v žádném průzkumu nikdo neptal. Ale asi bude lepší to s přímým zvýhodňováním zas tak nepřehánět a podporu nasměrovat spíše do budování infrastruktury dobíjecích stanic a úlev, které oceňují to, že jde o ekologický pohon.

Zbytek by dříve či později měl zařídit trh. To nejhorší, co se nejen elektroautům, ale i všem modernizačním výdobytkům může stát, je situace, kdy z nich přehnaná podpora od státu udělá v očích chudších či méně pokrokových spoluobčanů nepřítele.

Což se norské vládě v případě Tesly X docela povedlo.

Související