Počítačový konzultant Ondřej Ševeček nakupoval v největším českém e-shopu Alza poprvé vloni na jaře. Banka platbu ověřila pomocí textové zprávy s kódem, který zadal do systému 3D Secure a nákup potvrdil. Když se za několik měsíců na Alzu vrátil pro další nákup, placení už bylo jednodušší. "Když jsem to odklikl, čekal jsem, že budu muset platbu znovu ověřit, to se ale nestalo. Jen se objevilo okno, že objednávka byla úspěšně zaplacena," říká Ševeček.

Zkušenost pak brněnský IT konzultant popsal na svém blogu. Nelíbilo se mu, že si Alza bez ptaní kartu uložila a další platbu neautorizovala. Na kritiku reagoval vedoucí webového vývoje Alzy Petr Urban, podle nějž jde o běžný princip opakovaných plateb, u nichž se druhé ověření karty neprovádí, a zákazníkům to vyhovuje. "Obzvlášť při nákupu elektronických produktů by se zadáváním veškerých informací o kartě celá transakce trvala neúměrně dlouho," napsal Urban.

V současnosti už zákazníci Alzy mohou "zapamatování" karty (jejíž údaje se ukládají v bance a e-shopy si pamatují jen dílčí informace) odmítnout. Každý e-shop se ale snaží svým klientům nakupování co nejvíce usnadnit, k čemuž významně napomáhá i možnost provést nákup jedním kliknutím.

V ohrožení jsou zejména impulzivní nákupy, kdy se zákazníci ke koupi odhodlají na základě momentální nálady.

Ovšem v těchto týdnech v Bruselu vzniká definitivní verze pravidel pro zabezpečení on-line plateb, podle nichž budou muset všechny nákupy a další transakce v hodnotě vyšší než 30 eur, tedy kolem 770 korun, podléhat dalšímu ověření klienta. Podle Evropské komise by nová legislativa měla ochránit zákazníky e-shopů před podvody, krádežemi dat nebo situací, kdy se zapomenou odhlásit na počítači, ke kterému má přístup více lidí. Bez druhého ověření transakce může každý, kdo se dostane k přihlašovacím údajům cizího účtu s uloženou kartou, na tento účet nakupovat. Obchodníci se ale obávají, že kvůli přísnějším bezpečnostním pravidlům přijdou o část tržeb. V ohrožení jsou zejména impulzivní nákupy, kdy se zákazníci ke koupi odhodlají na základě momentální nálady. "Návrhy detailně sledujeme a dost nás to pálí," říká manažer pro strategický rozvoj Slevomatu Michal Bilka.