Podnikání v oboru, který stojí na veřejných zakázkách, dělá z majitelů a vedoucích manažerů firem tak trochu politické pracovníky. Ať se jim to ve skutečnosti třeba i příčí, závislost na státních penězích je nutí přinejmenším sledovat, který politik nebo úředník rozhoduje o jejich byznysu. Logicky si pak chtějí získat a udržet jeho přízeň.

Ano, vždy by se mělo soutěžit podle pravidel. I když ale opevníme zákon o veřejných zakázkách proti korupci sebelíp, vždycky budou politici a úředníci, kteří dokážou pravidla přizpůsobit, a vždycky budou podnikatelé, kteří se zařídí lépe než ostatní.

Jak to vypadá, když se situace vymkne kontrole, se ukázalo na severu Čech, kde se dotace a zakázky rozdělovaly podle pokynů úzké skupiny byznysmenů a politiků. Před čtyřmi lety uspělo hnutí ANO ve volbách se slogany, že s kmotrovským systémem skoncuje. Podařilo se to, nebo se spíš jen změnilo obsazení?

Chomutovský stavař silnic Karel Rypl je příkladem podnikatele, jenž se dokázal elegantně přizpůsobit novým poměrům. První období růstu spojil s kmotrem par excellence, bývalým starostou Alexandrem Novákem. V současnosti Novák čeká na vydání do Česka a Rypl udržuje kontakty s prvním místopředsedou ANO a šedou eminencí v dopravě Jaroslavem Faltýnkem.

V posledních letech Ryplův byznys znovu neobvykle vzkvétá. V branži má pověst člověka, s nímž je třeba mluvit, když se chystá přihláška do veřejné soutěže. Týdeník Ekonom je první, který na dosud málo známou figuru z dopravního stavitelství upozorňuje.


Letos 25. května vystoupila na střeše pražského obchodního domu Kotva hudební skupina O5 a Radeček. Populární šumperskou formaci si přišlo společně poslechnout i několik známých lidí z politiky a byznysu. Vedle prvního místopředsedy hnutí ANO Jaroslava Faltýnka, pražské primátorky Adriany Krnáčové (také ANO) a šéfa pražského dopravního podniku Martina Gillara se na koncertu bavil například spolumajitel energetické skupiny Czech Coal Jan Dienstl. A také Karel Rypl, majitel stavební firmy Silnice Group.

Jméno posledně zmíněného podnikatele z Chomutova se v médiích zatím objevilo jen párkrát a nikdy to nebylo v souvislosti s Faltýnkem. V posledních měsících se však o vazbách mezi Ryplem a pravou rukou šéfa ANO Andreje Babiše intenzivně hovoří mezi byznysmeny, především těmi ve stavebnictví. Podle zjištění týdeníku Ekonom, které vychází z mnoha navzájem nezávislých zdrojů a osobních rozhovorů, vytvořili Faltýnek a Rypl spojenectví.

Nový tandem v dopravě

"Ano, vztah Karla Rypla s Faltýnkem je nepochybně velmi blízký a mám pocit, že je dnes zásadní z hlediska toho, co se v oblasti dopravy děje. Skoro se divím, že si toho ještě nikdo nevšiml," uvedl na začátku června majitel jedné středně velké české stavební firmy, která s Ryplovou Silnice Group dlouhá léta spolupracuje. S podobnými poznatky se svěřilo i několik vedoucích manažerů tuzemských stavebních společností a dalších lidí z oboru − všichni s podmínkou, že nebudou jmenováni.

Faltýnek i Rypl připouštějí, že si nejsou cizí, míru vzájemných kontaktů ovšem zlehčují. "Pana Rypla znám, seznámil jsem se s ním na dopravní konferenci, stejně jako s dalšími řediteli stavebních společností. Vídám ho náhodně na společenských akcích, teď jsem ho ale neviděl několik měsíců," tvrdí Faltýnek. Také Rypl uvádí, že se s Faltýnkem zná. Současně vylučuje, že by mu první místopředseda ANO nějak pomohl s jeho byznysem. Žádost o schůzku s reportéry Rypl odmítl a na dotazy ohledně svého byznysu a propojení s politikou odpověděl pouze písemně.

Rypl má v branži pověst člověka, s nímž je třeba mluvit, když se chystá přihláška do veřejné soutěže.

Důvěryhodné zdroje ovšem hovoří o mocenské konstelaci, kdy jeden podnikatel z dopravního stavitelství získal výsostné postavení u politika s širokým vlivem v resortu dopravy. Rypl byl v minulosti také úzce provázán s "kmotrovskými" strukturami v severních Čechách. Nicméně jeho jméno se nikdy mezi vyšetřovanými neobjevilo.

Nyní Karel Rypl zosobňuje příklad, jak se podnikatel závislý na veřejných zakázkách může etablovat v nových mocenských poměrech, pod politickým zastřešením hnutí ANO. To v současném kabinetu ovládá ministerstvo dopravy − a Faltýnek v minulosti nepopřel, že do řízení resortu občas zasahuje. Nejen přes samotné ministerstvo, ale i jemu podřízené Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) a také pražský magistrát a jeho organizace, jež rozdělují množství stavebních zakázek.

Ryplově firmě Silnice Group se v současnosti ne­obvykle daří. Nejsou to ale jen zisky nebo rozšiřování do krajů a dalších oblastí stavebnictví, které dokumentují podnikatelův rozmach. Lidé z odvětví připomínají, že díky blízkosti k Faltýnkovi má Rypl bezkonkurenční pozici. "Stal se osobou, s níž musí dobře vycházet všichni, kteří chtějí v soutěžích o zakázky uspět," řekl Ekonomu šéf jedné ze stavebních firem. A v podobném duchu hovoří i další.

Se Sašou Novákem na jedné lodi

Třiapadesátiletý Rypl vyšel z okruhu severočeských podnikatelů, kteří dlouhá léta těžili ze zakázek a dotací, jejichž rozdělování v regionu ovládali místní bossové z řad ODS a ČSSD v čele s bývalým chomutovským starostou a pozdějším senátorem Alexandrem Novákem.

Korupční systém řízený severočeskými podnikateli a politiky rozkrylo rozsáhlé vyšetřování miliardových peněžních toků z dotačního úřadu ROP Severozápad. V policejních protokolech je Novák spolu s podnikatelem Danielem Ježkem označován za "vůdčí osobnosti zločinecké skupiny". V současnosti čeká Novák v německé vazbě, zda bude vydán k trestnímu stíhání do Česka. Už dříve si odseděl dva roky v českém vězení za přijetí úplatku ve funkci chomutovského starosty.

Ryplův podnikatelský vzestup je úzce spjatý s Alexandrem Novákem, kterého policie označuje za vůdčí osobnost zločinecké skupiny v dotační kauze ROP severozápad.

Ryplův podnikatelský vzestup je úzce spjatý právě s Alexandrem Novákem. Do funkce starosty Novák nastoupil v roce 1998 a už následující rok radnice přiklepla Ryplovi první zakázku na rekonstrukci chomutovského historického jádra. Během čtyř let, kdy byl Novák starostou, následovalo pět dalších rekonstrukčních zakázek, součet všech je téměř 130 milionů korun. Dostala je tehdy nově založená společnost RIV, v níž měl Rypl původně menšinový podíl, později se stal jediným akcionářem.

Sám Rypl popírá, že by mu Novák někdy pomáhal nějakým nestandardním způsobem ke stavebním kontraktům. "Pan Novák byl starostou mého rodného města a tam jsme − stejně jako v řadě jiných obcí a krajích − stavěli akce dle zákona o veřejných zakázkách a takto jsme se i znali," uvedl podnikatel.

Zdroje ze severních Čech se nicméně shodují, že Novák i Rypl patřili do poměrně malé skupiny chomutovských podnikatelů a politiků, které spojovalo nejen rozdělování zakázkových peněz. Jako místo pro dohadování obchodů, ale i neformální zábavu jim sloužila restaurace u Kamencového jezera a také VIP lóže na chomutovském hokejovém stadionu. V místním hokejovém klubu měl Rypl dlouhá léta podíl.