Jednoduchost a rychlost patří mezi hlavní výhody nakupování na internetu, jehož obliba v Česku každoročně roste. Jenže jsou zároveň důvodem, proč si někteří zákazníci neuvědomují, že objednávka z e-shopu je závazná. Klikem na tlačítko "objednat" zákazník uzavírá plnohodnotnou kupní smlouvu, která na straně internetového obchodu roztáčí mohutné soukolí. Obchodník zboží vyhledá ve skladu nebo objedná u dodavatele, zabalí a expeduje. To vše stojí čas, lidskou práci, a především peníze.

"Zboží neodebrané na pobočkách nebo nepřevzaté od dopravce je běžnou součástí e-commerce. V případě Mall.cz činí objem takového zboží cca tři procenta," říká Jan Řezáč, mluvčí internetového obchodu Mall.cz, který je s více než šestimiliardovými tržbami dvojkou na českém trhu. Náklady spojené s nevyzvednutými objednávkami společnost vyčíslila téměř na 10 milionů korun ročně. Patří k nim například čas strávený manipulací se zbožím či přepravní náklady. "Pokud bychom započetli i náklady na akvizici zákazníka, který nakonec nena­koupil, přes placené digitální obchodní kanály, číslo by se šplhalo ještě výše," dodává Řezáč. Neodebrané zboží je navíc blokované, a nelze ho tedy prodat jinému zákazníkovi. To je problémem hlavně u žhavých novinek, kterých mají e-shopy k dispozici jen několik málo kusů.

Stejné problémy řeší prakticky každý e-shop. Alza.cz, která je podle tržeb jedničkou na českém internetovém trhu, eviduje podíl nevyzvednutého zboží zhruba na stejné úrovni jako Mall. "Jde o rostoucí problém, náklady jdou do milionů korun," upozorňuje manažerka společnosti Patricie Šedivá.