Třináct let se kostičky symbolizující nové tržby a zisky jenom přidávaly. Imaginární věž rostla. A s ní pozice Lega jako největšího světového výrobce hraček. Třináctiletá jízda nicméně skončila. Nepomohli ani Batman, Darth Vader či Harry Potter. Dánská firma minulý týden oznámila, že jí klesají tržby a zisk a že propustí 1400 zaměstnanců, osm procent stávající pracovní síly.

Předseda správní rady Jorgen Vig Knudstorp, který firmu jako výkonný šéf úspěšně vyvedl z nebezpečí bankrotu na počátku století, tak má spolu s nastupujícím výkonným ředitelem Nielsem B. Christiansenem před sebou další výzvu. Lego musí najít odpověď na stále silnější trend, který přesunuje jeho dětské fanoušky do digitálního světa.

Hračky jak z 19. století

Propady zatím nejsou nijak výrazné. Firma přišla během prvních šesti měsíců v porovnání s loňským rokem o tři procenta zisku, který spadl na 544 milionů dolarů, a zhruba pět procent tržeb. Ty klesly na 2,31 miliardy dolarů. Kámen úrazu je spíš v hlubším trendu. Lego nesedí na vlně, kterou aktuálně sjíždí jeho zákazníci. "Řekl bych, že celé odvětví hraček má poměrně zásadní problém vymanit se z 19. století, kde se stále mentálně nachází, a vstoupit do toho dnešního, jednadvacátého," komentoval situaci pro CBS Richard Gottlieb, který se v sektoru pohybuje jako konzultant.

Digitální technologie přinesly do dětských her nové trendy a zavedení výrobci hraček jsou podle Gottlieba zatím pouze v jejich vleku, místo aby sami určovali směr.