V úterý odpoledne se podepsal jeden z letošních nejvýznamnějších obchodů na českém internetu. Po měsících vyjednávání nakonec Mall Group vedený Jakubem Havrlantem kupuje stoprocentní podíl v internetovém obchodu s potravinami Košík.cz. Havrlantovi k tomu finančně pomáhají tři přední čeští miliardáři - PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, Daniel Křetínský a Patrik Tkáč.

Podle vyjádření Mall Group v těchto dnech probíhá převzetí Košík.cz a vzniká nové vedení. Cílem je ho spojit s dosavadním rozvozem potravin, který Mall vlastní - Kolonial.cz. 

V současnosti je Košík.cz trojkou na trhu a Kolonial.cz čtyřkou. Nejsilnější je Rohlik.cz vedený Tomášem Čuprem a následuje Tesco.

 

Mall Group kupuje Košík.cz od podnikatele Josefa Kollera, který v minulosti vybudoval a prodal společnost Auto Kelly. Košík.cz měl donedávna několik vlastníků, které postupně v posledních týdnech Koller vykoupil a stal se jeho stoprocentním vlastníkem. Velmi rychle ale celou firmu prodává Mall Group. "K dokončení transakce vedla poměrně komplikovaná cesta, a o to větší radost máme z jejího dokončení," říká Jan Jírovec z Mall Group, který byl pověřen spojením obou společností i jejich vedením.

"Společnost jsem přebíral s tím, že jí chci umožnit jasné směřování a silné zázemí. Spojení s Mall Group poskytuje obojí, proto jsem přesvědčený, že pro firmu i její zaměstnance jde o skvělou zprávu stejně jako pro naše zákazníky," říká k prodeji Josef Koller, který bude členem dozorčí rady společnosti a bude se podílet na firemní strategii.

Rozhádaní konkurenti

Vztahy mezi hráči v rozvozu potravin jsou hodně napjaté. Firmy se navzájem osočují z finančních problémů, naposledy na začátku července to tvrdil Košík.cz o Rohlík.cz.

Zároveň se odvětví vyznačuje tím, že žádný hráč nechce odkrýt své výsledky. Rohlík.cz a Košík.cz je ve sbírce listin zveřejnily se zpožděním pouze za rok, Kolo­nial.cz tak neudělal vůbec.

Byznys s rozvážkou potravin objednaných po internetu roste rekordním tempem. Jen loni podle údajů srovnávače cen Heureka rostl on-line prodej potravin meziročně o 63 procent, nejvíc z celého odvětví e-commerce. Každý ze čtyř hlavních potravinářských e-shopů navíc v posledních měsících expanduje do dalších českých měst a skokově zvyšuje své tržby. Košík například uvádí, že letos bude růst trojnásobně a překoná v tržbách mi­liardu korun. Cílem Rohlíku je růst dvojnásobný při tržbách kolem dvou miliard. 

Výše ztrát e-shopy tají

Oproti tržbám ale všechny hlavní e-shopy tají přesnou výši svých ztrát, které podle zdroje HN obeznámeného s děním v odvětví dosahují u každé firmy jednotek milionů korun za měsíc.

Rohlík předpokládá, že se od svého vzniku v roce 2014 do zisku poprvé dostane koncem letošního roku. "To je očekávaný stav vzhledem ke stáří byznysu a tempu růstu," říká mluvčí Michala Gregorová.

Že se tento byznys dostává do černých čísel až po několika letech, potvrzuje i Jan Vetyška, šéf Asociace pro elektronickou komerci, která tuzemské e-shopy sdružuje. "Firmy jako Košík nebo Rohlík ovšem stojí v nevýhodě oproti kamennému obchodnímu řetězci, jako je Tesco, které na jejich trhu působí a které může čerpat z dlouholeté sítě dodavatelů a skladů rozmístěných po celé zemi," říká Vetyška.

Právě proto Košík bude pohlcen jedním z největších e-shopů v Česku s financemi od nejbohatších lidé této země a do jednání s novými finančními partnery se pouští rovněž Rohlík. Mimo jiné v souvislosti s plánovanou expanzí na zahraniční trhy. Oba soupeři si navíc uvědomují, že letos se na trh chystá vstoupit nový silný hráč: řetězec Lidl, který s podíly firem na rozvážkovém trhu nejspíš citelně zamíchá.