S blížícími se volbami se v Česku začíná šířit zajímavý fenomén. Nejlépe jeho podstatu vystihuje sousloví "parazitická kampaň". Politici na rozdíl od minulých let stále méně pořádají vlastní akce, při nichž na náměstích nebo v kulturácích hovoří z pódia k lidem, jimž předtím rozdali nafukovací balonky a pivo nebo klobásu. Místo toho se "přisávají" na akce organizované a placené někým jiným a jezdí na ně rozdávat propagační materiály. A samozřejmě nafotit pár selfíček s rozzářenými obličeji podporovatelů, jimiž se pak chlubí na sociálních sítích.

Mistrem v této disciplíně je šéf hnutí ANO Andrej Babiš. Politik s největšími zdroji tak dlouho vymýšlel, jak obejít 90milionový limit nákladů na kampaň, až jeho píáristé přišli s ge­niálním nápadem: proč se vůbec namáhat a něco organizovat a platit z napjatého rozpočtu? Stačí přece postavit stolek se slunečníkem a rozdávat snáře třeba na jízdě králů, pivních slavnostech nebo obecních poutích. Vedle šetření finančního limitu to má další pozitiva. Politik vypadá lidově a voliči ocení, že si našel čas a přijel za nimi do vsi "pokecat", případně "zapařit".