Mobilní operátoři inzerují neomezené volání. Je k tomu ale potřeba dodat: čtěte pozorně všeobecné podmínky a smlouvy. Právě v těch se často skrývají ustanovení, která neomezené volání limitují. Tak například O2 považuje za zneužití tarifu, pokud zákazník pošle víc než 10 tisíc SMS zpráv nebo provolá víc než 10 tisíc minut za měsíc. To znamená, že pokud by klient O2 volal sedm dní v kuse anebo telefonováním strávil celou pracovní dobu, narazil by na strop, po jehož dosažení mu operátor může další provolané minuty zpoplatnit anebo ho od volání úplně odstřihnout.

"Je to především ochrana před zneužitím služeb pro provoz různých robotů," tvrdí mluvčí operátora Lucie Pecháčková. Argumentuje přitom phisingovým útokem z loňského září, během kterého se podvodníci pomocí SMS rozesílaných z mobilního čísla O2 snažili vylákat z lidí informace o jejich platebních kartách. "Jen během několika dní v září odešlo z tohoto čísla přes 20 tisíc SMS. Ustanovení ohledně 10 tisíc jednotek v našem ceníku umožnilo zasáhnout prakticky okamžitě, a s největší pravděpodobností se tak podařilo zamezit obřímu pokusu o podvod," uvádí Pecháčková.

S možností vypnout zákazníkovi své služby počítají v případě překročení mezí "běžného chování" i T-Mobile a Vodafone. Konkrétní limit ale v obchodních podmínkách neudávají. "Žádný systémový či přesně definovaný limit nemáme. Běžný provoz odpovídá běžnému chování průměrného zákazníka, s běžným životním rytmem. Jedná-li se o dlouhodobého zákazníka, reagujeme na větší výkyv oproti jeho běžnému chování," popisuje manažerka T-Mobilu Martina Kemrová. To ale v praxi může znamenat, že na limit u T-Mobilu narazí klienti dřív než u O2. Průměrný zákazník T-Mobilu totiž měsíčně provolá 158 minut a odešle 63 SMS.

Mezi advokáty vzbuzuje chování operátorů podezření na klamání spotřebitele. "Pokud operátor inzeruje svoji službu jako neomezenou, nicméně tato služba ve skutečnosti omezena je, jedná vůči spotřebiteli neférově, netransparentně a v rozporu s odbornou péčí," říká specialista na právo v oblasti telekomunikací z advokátní kanceláře Havel, Holásek & Partners Jan Diblík.