Po dlouhém dni v práci přijedete elektromobilem domů. Vůz v garáži připojíte k velkokapacitnímu akumulátoru, který celý den sbíral elektřinu vytvářenou střešními panely. Solární elektřina nejen doplní energii auta, ale zároveň poslouží jako zdroj pro osvětlení domu. A to přesto, že se stmívá a slunce se pomalu stahuje z oblohy.

Právě baterie, tedy systémy na ukládání energie, dnes většině domů využívajících solární panely chybí. Ty by přitom mohly vyřešit jeden z klíčových problémů obnovitelných zdrojů, kterým je závislost na výkyvech počasí. Slunce totiž svítí nejsilněji přes den, který většina aktivní populace tráví v práci mimo svůj domov. To sice nijak nebrání využívání solárních panelů na střechách fabrik, využitelnost sluneční energie pro vlastní bydlení to však citelně omezuje. A úložiště energie mohou tento problém elegantně řešit.

Plány na výstavbu soběstačných domů zaměstnávají nejen technologické vizionáře typu Elona Muska. K podobnému scénáři se chce dopracovat i Tomáš Jelínek, spolumajitel a jednatel plzeňské firmy NetPro systems. Ta nedávno získala certifikaci pro sériovou výrobu baterií na ukládání elektřiny ze solárních panelů.

Zhruba metr dvacet vysoká "kra­bice" s názvem EnergyCloud už v tuto chvíli slouží přibližně padesáti zákazníkům. Už loni firma baterie instalovala zájemcům, s nimiž se její majitelé často i osobně znají. "Pohybujeme se v komunitě lidí, kteří téhle technologii fandí," vysvětluje Tomáš Jelínek. "Jsou to spíše ekologičtí nadšenci, zajímá je samotný princip," dodává.

Kapacita základního modelu baterie činí 7,6 kilowatthodiny. To v praxi vystačí například na čtyřdenní nepřetržitý provoz televizoru. Vedle solární energie lze do domovního akumulátoru ukládat i elektřinu čerpanou v rámci levnějšího tarifu, a snížit tak celkový účet za energie.

Společnost NetPro systems původně vznikla jako programátorská firma, která se věnovala vývoji softwaru a hardwaru pro chytré domácnosti. Spolu s plzeňskou Škodovkou také spolupracovaly na vývoji nabíjecího ramene na elektrobus pro plzeňský dopravní podnik. Od chytrých domácností, které jsou náročné na přísun energie, se pak dostala k vývoji baterií. "Logicky vznikla i otázka na energetickou správu," vysvětluje Tomáš Jelínek.

Vývojem vlastní baterie se firma začala zabývat před pěti lety. Předloni se pak rozhodla utlumit aktivity v oblasti inteligentních domů a pustit se do vývoje baterie naplno. Ten nakonec spolykal zhruba 80 milionů korun. Společnost ho financovala částečně z vlastních zdrojů, částečně skrze půjčky s odloženým splácením.