Mělo to být luxusní otevření americké festivalové sezony. Exkluzivní událost plná hvězdných účinkujících, přihlížejících celebrit, v exotické lokaci s prvotřídním zázemím naplněným výborným jídlem a pitím. Lístky byly naceněné na patnáct set dolarů za jeden den, nejexkluzivnější VIP balíček stál 12 tisíc dolarů. Plán zkrátka byl, že si americká zlatá mládež zajede na Fyre Festival na "nedaleké" Bahamy, kde se sklenkou Dom Pérignonu v ruce za podkresu hudby kapel typu Blink-182 bude konverzovat s dalšími zlatomládežníky a celebritami.

Plán zněl skvěle. Jenže když se začali sjíždět první návštěvníci, našli místo luxusu jen stany jak od humanitárních organizací a slibovaného Dom Pérignonu ani kapku. Americký bulvár akci překřtil na zlatomládežnickou verzi Hunger Games. Blink-182 den před začátkem odřekli vystoupení a 25letý hlavní promotér Billy McFarland následně celou akci zrušil. Na začátku července pak na něj státní žalobce státu New York uvalil vazbu kvůli podezření na zpronevěru. Mladíkovi s velkými plány hrozí dvacetiletý pobyt v některé z věznic domovského New Yorku. Přitom hudební festivaly se na obou stranách Atlantiku ukazují jako velmi profitabilní záležitost a v posledních letech jeden z motorů finančního života hudebního průmyslu.

Hudba se nekupuje, hudba se užívá

Místo sbírky LP desek nebo cédéček stále většímu počtu hudebních fanoušků stačí předplatné na Spotify. Místo lístku na koncert jedné kapely se pak investuje do vstupného na festivaly, které nabídnou hudby několikanásobně více a ještě ji doprovodí dalšími typy zážitků. A za to jsou fanoušci ochotni platit několik stovek eur, liber či dolarů. Hudební festivaly tak v posledních letech zažívají boom.

Americké festivaly loni přilákaly na 32 milionů návštěvníků. Téměř polovinu tvořili mileniálové, kteří jsou mezi zadavateli reklamy velmi ceněni.

Třeba kalifornský Coachella Valley Music and Arts Festival, který je spolu s britským Glastonbury považován za nejvýznamnější festival světa, loni vygeneroval celkový obrat 704 milionů dolarů. Letošní Glastonbury zase dokázalo svých zhruba 135 tisíc lístků po 238 librách za kus vyprodat už loni v říjnu. Festivaly prostě táhnou a silná značka je − pokud se abnormálně nepokazí počasí − tiskárnou na peníze.

Jen v Británii má podle odhadů sektor živé muziky a festivalu hodnotu přesahující dvě miliardy liber, od začátku dekády vzrostl o více než polovinu a do roku 2020 by se mohl vyšplhat až na 3,5 miliardy liber.