Nacházejí se v hlubokých lesích u Milovic, a kdyby byly plně funkční, mohly by konkurovat reálné síle české armády. Možná i dobýt Pražský hrad. Šest tanků, osm bojových vozidlech pěchoty, stíhačka Mig 21 a spousta další vojenské techniky naštěstí není "zapomenutým" zbytkem někdejší Střední skupiny sovětských vojsk na našem území, ale soukromou sbírkou Vratislava Veselého.

Devětapadesátiletý byznysmen z Kralup nad Vltavou si kvůli své lásce k vojenské technice koupil v roce 2003 milovický tankodrom. Za šestačtyřicetihektarový areál tehdy zaplatil sedm milionů korun a nyní zde s přáteli tráví každý volný víkend. "Potěší nás, když na některé akce v našem zábavním parku Tankodrom Milovice přijde veřejnost. A když nedorazí, bavíme se klidně sami, svezeme se s technikou, kluci si zablbnou," říká Veselý. Když tak stojí uprostřed rozbahněných muld a mobilem udílí povely dobrovolníkům v garážích i pasákovi ovcí a krav na přilehlých pěti stech hektarech luk, jejichž pronájmem cvičiště rozšířil, vypadá jako opravdový generál.

Areál zatraktivnil před dvěma roky postavením vietnamské vesnice, kde je i konečná nové dvoukilometrové úzkokolejné železnice ze sousedního dětského zábavního parku Mirakulum. Návštěvnost tak stoupla až na 3500 lidí na akci, přesto tankodrom podle Veselého není výdělečný. Roční ztráta činí kolem tří milionů korun, přestože se tu konají teambuildingy, motokrosy, srazy a cvičení vojenských nadšenců i profesionálů, rekonstrukce bitev, a dokonce se tu natáčel i americký film Hartova válka. "Tohle není byznys, to je radost. Když máte peníze, tak si můžete hrát," formuluje Veselý své životní krédo.

Byznys má v krvi: už v sedmé třídě si za pade­sátník koupil Večerní Prahu a po přečtení ji za korunu prodal.

Předlistopadový boháč

A peněz, respektive aktiv, má Veselý opravdu dost. Zhruba před patnácti lety se zviditelnil právě koupí milovického tankodromu. Také za přibližně 300 milionů korun pořídil a loni opět prodal známý renesanční Martinický palác na pražských Hradčanech. Má i dvě historické hydroelektrárny v Krkonoších. Zdroj příjmů a těžiště jeho byznysu však leží jinde − v obchodování s dopravní technikou a realitami.

Viditelnou část podnikání Veselého představuje především firma Auto Kralupy, která je autorizovaným prodejcem vozů Škoda. Prostřednictvím své společnosti V.V.V. Expert je Veselý rovněž soudním znalcem pro obor doprava a donedávna mu patřila i firma STK Kralupy. Někteří sousedé v rodných Kralupech se na Veselého podnikatelské začátky v divokých 90. letech dívají s despektem. "Jako soudní znalec oceňoval auta a zbohatl jejich nákupem a prodejem. Pak skoupil všechny volné kralupské pozemky, dále bohatl a nebyl oblíben," odkrývá další, méně viditelnou část byznysu Veselého například Pavel Rynt, tehdejší kralupský starosta.

Sám Veselý otevřeně přiznává, že zbohatl podnikáním dokonce už za komunistického režimu. Vnuk předúnorového výrobce jízdních kol a syn soudního znalce a učitelky v mateřské škole měl podle svých slov byznys v krvi. "V sedmé třídě jsme jeli do Prahy, kde jsem si za padesátník koupil Večerní Prahu a po přečtení ji za korunu prodal," vypráví. Postupně studoval na Vysoké škole báňské v Ostravě, Vysoké škole strojní a technické v Plzni a titul inženýr získal na katedře letadel a konstrukce leteckých motorů ČVUT v Praze.

Už ve dvaceti letech se nadchl pro nákup starých aut. "Jezdili jsme s kamarádem po republice a kupovali auta za tisícovku. Některá jsme prodali, u známého jsem měl stodolu plnou veteránů," líčí.

Ve vystudovaném oboru se Veselý nikdy neuplatnil. Hned zkraje 80. let získal invalidní důchod a tím i čas na byznys. Navíc byl, jak říká, díky známým svého otce už v pětadvaceti letech jmenován soudním znalcem. "Takže jsem měl už za komančů doopravdy slušný příjem a řadu lidí v Kralupech jsem hodně štval, protože jsem navíc musel mít všechno, co jsem viděl," směje se Veselý.

Je proto logické, že pro tak podnikavého muže začaly v roce 1990 zlaté časy. Především velmi výhodně − až za dvacetinásobek kupní ceny − prodal zájemcům ze Západu na tři stovky starých aut, čímž vydělal miliony. "Všechny vraky, které neměly žádnou cenu, jsme tenkrát prodali," usmívá se Veselý. Měl spoustu známých mezi techniky, automechaniky a policisty, otevřel si autobazar a začal prodávat i díky privatizaci levně nakoupené buldozery, bagry, nákladní auta či jeřáby. A peníze ihned dál investoval. Kupoval všechno, co bylo levně k mání, třeba drůbežárnu v Nymburku, ale především pozemky. Úspěchu prý dosahoval tím, že měl peníze k masivnímu přeplácení konkurentů.

Přítel Čadek a soudruh Klaus

Veselého lákala i politika. "V komunálkách 1990 jsme spolu kandidovali za Občanské fórum, stal se zastupitelem a hodně toužil vést radnici. Myslím, že hlavně kvůli svému byznysu," soudí exstarosta Rynt.

Naopak Veselý říká, že v té době všichni ostatní zastupitelé kradli. Za erární majetek nabízeli směšné peníze, on prý dával násobné částky. "Ve finále jsem vlastnil skoro všechny zajímavé stavební pozemky ve městě," konstatuje.

To už byl členem ODS, která ho však brzy zklamala. "Soudruh Klaus lhaním o financování strany z černých peněz ODS zničil," vysvětluje Veselý svůj přestup do Unie svobody po takzvané sarajevské krizi v roce 1997. Za ní se stal v letech 2002 až 2003 dokonce místostarostou Kralup, jenže při jedné z radničních rošád o funkci přišel a na politiku zanevřel. "Politika je špína a já pochopil, že v ní nemám co dělat," říká.

Paradoxní je, že přítelem Vratislava Veselého je miliardář Jaroslav Čadek, který v roce 2012 poskytl svůj zámeček Hanspaulka v pražských Dejvicích právě Václavu Klausovi, jehož exprezidentská kancelář tam dodnes sídlí. "To je jen shoda okolností," bagatelizuje to Veselý. "S hledáním nájemce pro Hanspaulku jsem panu Čadkovi pomáhal, jiný zájemce nebyl. Každopádně pan Čadek je dlouholetý rodinný přítel a jeden z nejslušnějších a nejlepších podnikatelů, co znám. My jsme chudí kluci z Kralup," dodává Veselý rozverně.

Čadek s médii nekomunikuje. "Jde o soukromou záležitost podléhající obchodnímu tajemství," vzkázal před lety týdeníku Ekonom k pronájmu Hanspaulky. S Veselým Čadka spojuje nejen původ z Mělnicka, ale také fakt, že i on vydělal velké peníze na prodeji vybudovaných firem Ekoplastik a EKO PET, které obdobně investoval do nemovitostí. Čadek Veselému rovněž pomohl financovat nákup Martinického paláce od restituentů a byl až do loňského prodeje památkového objektu spoluvlastníkem akciové společnosti Martinický palác. "Palác jsem koupil jen proto, abych jej později prodal," tvrdí dnes Veselý, který se v minulosti často chlubil, že revitalizace objektu byla jeho srdeční záležitostí. "Můžu si s palácem v dobrém slova smyslu hrát," říkával.

Veselý vlastní úzkokolejku a tři parní lokomotivy. Nyní pošilhává po dalších investicích do železnice.

Jisté zklamání přinesla Vratislavu Veselému vedle politiky i soudněznalecká praxe. Ve firmě V.V.V. Expert totiž zaměstnával někdejšího policistu a pozdějšího poslance Věcí veřejných a ČSSD Stanislava Humla, jehož posudky kvůli pochybnostem občas zkoumaly soudy. "Huml a jeho kolega Vratislav Veselý vytvořili absurdní verzi o jízdě poškozeného a fabulovali nehodový děj podle svých domněnek a přizpůsobovali jej výpovědi obžalovaného," konstatoval například v jednom rozsudku z roku 2009 soudce Jiří Říha z Obvodního soudu pro Prahu 2.

Kvůli problematickým posudkům firmy byl Veselý dokonce podmínečně odsouzen na šest měsíců. Pochyby některých soudců o jeho dostatečné kvalifikaci Veselý vyřešil tím, že začal studovat biomechaniku na Fakultě tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy. "Jsem ale věčný student, zbývá mi dodělat rigorózní práci a nemám na ni čas, tak asi nedostuduju," směje se podnikatel, když o svých potížích vypráví mezi hřmícími motory tanků v Milovicích.

Střelnice pro Ivanu Zemanovou

Portfolio svých nemovitostí Veselý stále obměňuje. Jeho rozsah a hodnotu odmítá upřesnit, jen ujišťuje, že žádná z realit se nenachází mimo české území. První vlna prodeje proběhla v roce 1997 za bankovní krize, kdy podle svých slov výhodně prodal kralupské stavební pozemky firmám Tesco, Lidl či Ekl. Nedávno pak prodal třeba areály kasáren, ČSAD a bývalého podniku Keramo. V současnosti je mimo jiné podílníkem v pražských realitních projektech Rezidence Jenerálka a Rezidence Škrétova a vlastní stavební pozemky v pražských Satalicích.

Jako majitel úzkokolejky a tří parních lokomotiv pošilhává po investicích i na železnici. Zaujaly jej třeba Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), které měly v poslední době finanční problémy. "Čekáme, až zkrachují, rozpadly se jim všechny parní mašiny. Ale sám bych do toho nešel, určitě bych se na tom podílel s někým dalším. Není to ekonomický projekt, je to spíš pro nadšence," říká. Lidé ze společnosti JHMD však tvrdí, že vedení firmy o prodeji vůbec neuvažuje. "Parní lokomotivy po jindřichohradeckých úzkokolejkách normálně jezdí," ujistil strojvedoucí Jan Píšala.

Do svého podnikání už Veselý zapojil obě dospělé děti, manželku a sestru. Na Hradčanech má dodnes svou kancelář, byť ji z prodaného Martinického paláce přestěhoval do vedlejšího domu. S sebou do pronajatého patra vzal i bývalé podnájemníky, mezi nimiž zaujme například bezpečnostní agentura CS Solution. Ta patří brněnskému expolicistovi Michalu Ratajskému, který je vyšetřován kvůli údajné účasti na obchodování s policejními informacemi. "Já je neznám," tvrdí Veselý rezolutně. "Firma CS Solution má u mě sídlo, ale já vůbec nevím, co dělají," dušuje se.

Na Hradčanech má Vratislav Veselý ještě jeden důležitý kontakt. Vzpomněl si na něj, když mu v milovické kanceláři pod nohama proběhl mi­niaturní yorkshirský teriér. "Nedávno málem pokousal paní prezidentovou. Hledala se nějaká zábava pro Ivanu Zemanovou, tak jsme ji vzali na naši střelnici," vzpomíná.

Sluníčko v Milovicích vystřídal déšť. Jakmile majitel otevře hostům z Prahy na dálku pomocí mobilu bránu areálu, usedá do džípu a odjíždí blátivou cestou zkontrolovat rojení tanků u vietnamské vesnice.