Nejúspěšnějším modelem osobního vozu je v Česku stále Škoda Octavia a nejoblíbenějším typem karoserie zůstává kombi. Sportovně-užitkové vozy (SUV) se však v letošním prvním pololetí poprvé staly nejprodávanější kategorií automobilů. Podle statistiky Svazu dovozců automobilů již na SUV připadá téměř čtvrtina českého trhu nových aut.

Ještě loni přitom vedla nižší střední třída. A před deseti lety zde hrály prim malé automobily, jako jsou Škoda Fabia či VW Polo. Těm tehdy patřilo 44 procent trhu, zatímco SUV měly pouhá tři procenta. V současné době se kategorie malých aut propadla až na třetí místo za SUV a nižší střední třídu. Na trhu se přitom dají čekat další podstatné změny.

Cena rozhoduje, ale méně než dřív

Hlavní roli při výběru auta tu sice stále hraje cena, ale třetina zákazníků ji už neřadí mezi nejdůležitější faktory. Z šetření agentury STEM/MARK pro společnost EY dále vyplývá, že Češi se stále silněji rozhodují také podle provozních nákladů a očekávané spolehlivosti vozu.

Anketa navíc ukázala, že se u nás snižuje deklarovaná věrnost značce. Zatímco loni slibovalo věrnost jedné automobilce 18 procent motoristů, letos již jen 16 procent. Naopak podíl lidí, kteří necítí vztah k žádné značce, vzrostl z loňských 23 na 27 procent.

K největšímu poklesu proklamované věrnosti došlo ve věkové skupině 30 až 44 let, zatímco mezi staršími zákazníky zůstává loajalita nadále vysoká. Obecně přitom platí, že pro muže jsou značka a "radost z jízdy" stále o něco důležitější než pro ženy, pro něž hrají důležitější roli provozní náklady.

S výjimkou historického vztahu ke značce Škoda chybí Čechům k věrnosti patrně jakési genetické předpoklady. Nejsou zde rodiny, v nichž by děd, otec i syn vždy nadšeně jezdili například Fordem či Opelem, jak to bylo celé desítky let běžné v západním Německu.

V dobách socialismu nebyl na zdejším trhu velký výběr a cesta do jiné třídy vedla skoro vždy k jiné značce, například od Trabantu k Ladě. Později se český privátní zákazník zase vyznačoval tím, že pokud nepřísahal na okřídlený šíp, systematicky vyhledával největší slevu, a když ji našel, bez uzardění přešel k úhlavní konkurenci.

Vzestup Mercedesu i Dacie

Současné tabulky prvních registrací nových osobních aut proto ukazují výrazné změny, ale jen tehdy, pokud je porovnáme se vzdálenější minulostí. Například Dacia zvýšila za deset let svůj podíl na trhu téměř pětkrát a VW skoro dvakrát. Z první desítky zmizely značky Citroën a Opel, naopak do ní pronikly Dacia a Mercedes.

Avšak letošní pořadí na prvních pěti místech (tedy Škoda, VW, Hyun­dai, Ford a Dacia) je stejné, jako bylo za prvních šest měsíců loňského i předloňského roku. Všechny tyto "nejmasovější" značky také letos zaznamenaly meziroční růst prodeje, přičemž nejvyšší byl v případě Dacie.