Jsou jako alchymisté. Záhadné osoby s počítači, které pomocí vlastních receptů míchají různorodé lektvary. Nikdo zatím příliš neví, jak by to mělo účinkovat, ale všeobecně se věří, že budou mít "čarovnou" moc. Datová analýza se tak šíří jako stepní požár a datoví analytici jsou jednou z nejžádanějších profesí současného pracovního trhu. V době, která díky pokročilým technologiím generuje stále více a více dat, hraje jejich analýza stále zásadnější roli. Data ukazují nové cesty, a kdo je zná, získává zásadní výhodu.

Intuice vs. čísla

Nejvíce je to vidět ve sportu. V něm řadu let dominovali srdcaři řídící se vlastními zkušenostmi a intuicí. S Billem Jamesem a jeho analýzou orientovanou na baseball se ovšem začal prosazovat i druhý přístup: sběr maximálního objemu dat o sportovcích a hře samé a jejich následné maximální vytěžení. V současnosti tak v mnoha sportech probíhá nevyhlášená válka mezi tradicionalisty a inovátory. Ti druzí jsou sice co do počtu stále v menšině, na jejich straně je ovšem hybná síla.

V mnoha sportech nyní probíhá nevyhlášená válka mezi tradicionalisty spoléhajícími na svoji intuici a inovátory z řad datových analytiků.

Datová analýza je už považována za normu v baseballu, svoje analytiky mají i týmy NBA a NFL. V Arizoně se 27letý datový analytik John Chayka dokonce stal přímo generálním manažerem (nejmladším v historii soutěže) místního týmu NHL.

Data momentálně dobývají i evropská fotbalová hřiště, když údaje posbírané firmami jako Opta, Stats, Prozone nebo Unicate rozhodují o nejednom milionovém přestupu a tréninkovém procesu. O rostoucím úspěchu datového přístupu svědčí i zvyšující se hodnota zmíněných dodavatelů dat.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.