Jsou jako alchymisté. Záhadné osoby s počítači, které pomocí vlastních receptů míchají různorodé lektvary. Nikdo zatím příliš neví, jak by to mělo účinkovat, ale všeobecně se věří, že budou mít "čarovnou" moc. Datová analýza se tak šíří jako stepní požár a datoví analytici jsou jednou z nejžádanějších profesí současného pracovního trhu. V době, která díky pokročilým technologiím generuje stále více a více dat, hraje jejich analýza stále zásadnější roli. Data ukazují nové cesty, a kdo je zná, získává zásadní výhodu.

Intuice vs. čísla

Nejvíce je to vidět ve sportu. V něm řadu let dominovali srdcaři řídící se vlastními zkušenostmi a intuicí. S Billem Jamesem a jeho analýzou orientovanou na baseball se ovšem začal prosazovat i druhý přístup: sběr maximálního objemu dat o sportovcích a hře samé a jejich následné maximální vytěžení. V současnosti tak v mnoha sportech probíhá nevyhlášená válka mezi tradicionalisty a inovátory. Ti druzí jsou sice co do počtu stále v menšině, na jejich straně je ovšem hybná síla.

V mnoha sportech nyní probíhá nevyhlášená válka mezi tradicionalisty spoléhajícími na svoji intuici a inovátory z řad datových analytiků.

Datová analýza je už považována za normu v baseballu, svoje analytiky mají i týmy NBA a NFL. V Arizoně se 27letý datový analytik John Chayka dokonce stal přímo generálním manažerem (nejmladším v historii soutěže) místního týmu NHL.

Data momentálně dobývají i evropská fotbalová hřiště, když údaje posbírané firmami jako Opta, Stats, Prozone nebo Unicate rozhodují o nejednom milionovém přestupu a tréninkovém procesu. O rostoucím úspěchu datového přístupu svědčí i zvyšující se hodnota zmíněných dodavatelů dat.