Společnost Čedok vznikla již v roce 1920, a je tak nejstarší českou cestovní kanceláří. Podle objemu tržeb se však před Čedok dostaly firmy Exim tours a Fischer. Nový vlastník, kterým je od loňského podzimu polská Itaka, chce mít z Čedoku znovu českou jedničku. Tímto úkolem pověřila Jana Koláčného, právníka, který v minulosti jako obchodní ředitel významně přispěl k úspěchům Exim tours. Pod jeho vedením Čedok letos roste, k čemuž ovšem přispívá také celková nálada na trhu. Zatímco loni mnozí Češi zůstali kvůli migrantům a teroristům doma, případně jeli na výlet do okolních zemí, letos si opět chtějí více užít moře a dálek. "Největší zájem mají o Řecko, vracejí se však i do Egypta a Turecka," říká Koláčný.

Domácí ekonomice se daří, nezaměstnanost je nízká, platy vzrostly. Migrační vlna na jihu Evropy zeslábla. Odráží se to ve výhledu cestovních kanceláří pro letošní sezonu?

Nastávající sezona patrně bude jak pro turisty, tak pro nás, cestovní kanceláře, výrazně lepší než minulý rok. Některé důležité destinace v oblasti Středomoří loni zásadně utrpěly mezinárodní situací, ale zdá se, že letos tomu tak nebude. Zájem o zájezdy je celkově mnohem vyšší, než byl loni touto dobou. Zároveň zřetelně vidíme, že obavy, které provázely výběr loňské dovolené, letos výrazně zeslábly.

Dá se to zvýšení zájmu kvantifikovat? O kolik procent jde v meziročním srovnání?

Podle rozhovorů s kolegy z branže soudím, že celkově jde o desítky procent. Samotný Čedok vykazuje mnohem větší růst, protože jeho nabídka byla v minulých letech omezená, neúplná, neodpovídající významu této společnosti. Počet námi prodaných zájezdů se meziročně zvýšil více než na dvojnásobek. To však svědčí hlavně o tom, že se naše firma vrací tam, kde měla být.

O které země je letos největší zájem?

Prioritou klientů jsou evropské země ležící u Středo­zemního moře. Na prvním místě Řecko, ale také například Španělsko. V případě Čedoku zaznamenáváme poměrně vysoký zájem o Albánii, kterou jsme letos nabídli jako novinku − poměr mezi kvalitou a cenou je tam vynikající. K tradičním destinacím Čedoku patří Chorvatsko a Bulharsko; zájezdy do obou těchto zemí se letos prodávají také velmi dobře. Pak jsou zde ještě státy, které v loňském roce kvůli různým událostem hodně ztratily, zejména Turecko a Egypt. Ale zdá se, že pokud zase nedojde k nějakému výraznému zlomu, mohly by se tyto země vrátit na výsluní. Současné prodeje tomu jednoznačně odpovídají.

Kvůli islamistickým útokům se Evropané odvrátili také od Tuniska. Mění se situace i tam?

Zájezdy do Tuniska bývaly poměrně oblíbené, ale Čedok se tam nikdy výrazně neangažoval. V letošním roce jsme zájezdy do Tuniska do našich katalogů nezařadili. Nenabízíme pobytové zájezdy do všech zemí.

V naší současné standardní nabídce nenajdete ani Rumunsko. Tam Češi kdysi také hojně jezdili, jenže v kvalitě a rozsahu nabídky služeb pro turisty dnes tato země výrazně zaostává za sousedním Bulharskem i za již zmíněnou Albánií. Předpokládám, že Rumunsko se na úroveň těchto zemí může dostat za několik let, ale v současné době tam není dostatek hotelů s vyhovující kvalitou služeb. Pod značkou Exclusive travel ovšem nabízíme individuální zájezdy připravené na míru. Takže pokud někdo požaduje, abychom mu zajistili cestu do Rumunska či do Tuniska, uděláme to.

Projevuje se na chování českých turistů očekávání, co nastane, až Česká národní banka přestane intervenovat proti koruně?

Neřekl bych, že očekávané zrušení intervencí centrální banky ovlivňuje rozhodování klientů o dovolené. Lidé to většinou sledují jen okrajově a spíše uvažují o tom, jak se případné posílení koruny projeví v době, až budou v zahraničí. A to je pro ně pozitivní představa, protože pokud koruna posílí, veškeré dodatečné služby budou levnější. V současné době však hraje při rozhodování klientů hlavní roli aktuální nabídka zájezdů.

Může se lidem ještě vyplatit, když budou čekat na poslední chvíli?

Fenomén last minute tu zůstává. Zájezdy na poslední chvíli jsou běžnou součástí tohoto podnikání. Klienti se dělí do dvou základních skupin. Do první patří lidé, kteří svou letní dovolenou plánují se značným předstihem, často už na přelomu roku. Ti už nyní většinou vědí, kam o prázdninách pojedou a za jakých podmínek.

Druhá skupina klientů spekuluje na cenu a s rozhodnutím dlouho vyčkává. Má to ale jeden háček, a to ten, že řada atraktivních destinací bude letos v létě naprosto vyprodaná. Platí to zejména pro rodiny s dětmi. Rodinné pokoje v některých zajímavých destinacích už dnes téměř nejsou k dispozici, ale kdo chce vzít na dovolenou děti, ten se většinou nerozhoduje až v dubnu. Při nákupu zájezdu na poslední chvíli bude letos rozhodující, zda se zákazníci dokážou pružně přizpůsobit nabídce, jež bude proti minulým rokům omezená.

Když jste se koncem loňského roku stal ředitelem Čedoku, říkal jste, že chcete nabízet ubytování v nových hotelech, do kterých konzervativní české cestovní kanceláře dosud své klienty nevozily. Je tomu tak již letos?

Dochází k tomu ve všech destinacích, které nabízíme. V naší letošní nabídce je 20 až 25 procent úplných novinek, které na tuzemském trhu zatím nikdo nenabízel. Nemyslím si však, že bychom mohli na český trh přinést nějakou úplně novou destinaci. To se již nepodaří. Český zákazník je znalý, zcestovalý, do světa intenzivně jezdíme již čtvrt století. Čedok ale přišel s novými alternativami na starých místech, což se setkává s úspěchem, neboť to znamená oživení.

Mnozí zaměstnanci mají ale problém, když si chtějí vybrat delší dovolenou, protože to šéfové neradi vidí a práce je mnoho. Dopadá to na cestovní kanceláře?

Pět let jsem pracoval v zahraničí a po návratu jsem zjistil, že tady pokračuje trend zkracování hlavní letní dovolené. Přestože pobyty v délce deseti či jedenácti dnů jsou dosud docela populární a v nabídce českých cestovních kanceláří zůstanou, průměrná délka pobytu se už v případě letní dovolené zkrátila na devět dnů. Ta doba je rok od roku o něco kratší a již se přibližujeme k jednomu týdnu. Domnívám se přitom, že tento trend ještě bude pokračovat.

Zároveň ale platí, že klienti jezdí do zahraničí častěji. Vybírají si dovolenou v létě i v zimě. Řada z nich dokonce v létě vyrazí na dovolenou do ciziny dvakrát, což dříve bývalo zcela výjimečné. Mnozí jezdí také na prodloužené víkendy.

A mění se struktura zákazníků Čedoku?

Stále existují určitá klišé. Převládá tu představa, že Čedok je cestovní kancelář pro starší generaci, že s ním jezdí do světa lidé, kteří v mládí nic jiného nepoznali. Sám jsem byl do jisté míry zaskočen, když jsem po nástupu do funkce zjistil, že starší lidé sice tvoří významnou část naší klientely, ale největší podíl mají rodiny s dětmi. Těmto dvěma nosným skupinám − tedy rodinám s dětmi a lidem ve věku nad padesát let − se snažíme maximálně vyhovět.

Nabízíte jim nějaké nové služby?

V letošním roce jsme přišli s novým konceptem dětských klubů Scooby-Doo, což je na českém trhu novinka. Na rozdíl od konkurentů, kteří připravují vlastní koncepty, jsme vsadili na licenci od společnosti Warner Bros. Program tohoto klubu je propracovaný, ucelený, již vyzkoušený v řadě destinací a prověřený klienty různých národností. Zákazníkům ve věku nad 50 let zase nabídneme koncept Silver Club.

Jaké je současné postavení Čedoku mezi českými cestovními kancelářemi?

Loni byl Čedok trojkou na českém trhu. Výhodou naší značky však je její naprostá jednoznačnost a řekl bych čistota. Ta značka nemá chybu. Když před kýmkoli v této zemi vyslovíte slovo Čedok, už nemusíte nic dodávat. Nemusíte vysvětlovat, co děláte, odkdy to děláte a jak to děláte. Značka je mezi klienty stále dobře zapsaná. Příčinou jejího propadu na třetí místo bylo jen to, že její nabídka nebyla dostatečně široká.

A vrátíte se někdy na první místo?