O podvodech jste věděli či vědět měli a mohli. Tímto se nyní s rostoucí oblibou zaklínají berní úředníci. Místo aby honili skutečné podvodníky, došlápnou si na firmy, které obchodovaly s někým, kdo se vyhnul daňové povinnosti. Finanční správa přičítá vinu firmám, které sice daně řádně platí, avšak neodhalily defraudanty, s nimiž se při obchodech mnohdy nevědomky zapletly.

Své o tom ví Jan Světlík a jeho dcera z impéria Vítkovice Machinery Group, projektová a obchodní firma Vítkovice Revmont. Nedávno dojela na to, že za obchody s fólií, staré tři a čtyři roky, měla za svého dodavatele zaplatit DPH ve výši bezmála 38 milionů korun. To je skoro pětina jejího loňského obratu. Finanční úřad Moravskoslezského kraje vystavil na konci února Světlíkově firmě 13 zajišťovacích příkazů na okamžitou úhradu uvedené sumy. Načež Vítkovice Revmont na sebe podaly insolvenční návrh a skončily v úpadku.

Mizivá osvěta

Podobných případů jsou stovky. Berňáky přenášejí odpovědnost za výběr daní na podnikatele. "Ti přitom mnohdy nevěnují pozornost daňovému riziku. Ani netuší, že existuje. Finanční správa firmy neinformuje, neupozorňuje je ani na základní věci, na které by si měly dát pozor," kritizuje advokát a předseda Unie daňových poplatníků ČR Ondřej Lichnovský.

Podle daňového poradce Jaroslava Kobíka je pro berňák jednodušší jít si pro peníze tam, kde jsou, než hledat někoho, kdo se nedá ani kontaktovat.

U obchodních partnerů nestačí jen ověřovat, jestli nejsou na seznamu nespolehlivých plátců a zda nemají neveřejný účet.

U obchodních partnerů přitom nestačí jen ověřovat, jestli nejsou na seznamu nespolehlivých plátců a zda nemají neveřejný účet. "Že firmu vlastní cizinec nebo má sídlo v office housu, jsou podle finanční správy podezřelé okolnosti. Ale není to nic proti ničemu," podotýká Kobík.

Místo represe by finanční správa měla plátcům daní poskytovat osvětu, jak už delší dobu upozorňuje advokát Lichnovský. "Měla by dát návod, nač si dát pozor. Kdyby podnikatelé znali průvodní znaky podvodů na DPH, byli by schopni se jich vyvarovat," poznamenává. Rizika si ale firmy často nepřipouštějí. Jak ukázal prosincový průzkum společnosti Deloitte mezi 177 firmami, až 70 procent z nich nepovažuje za reálnou hrozbu, že budou nevědomě zataženy do podvodu na DPH. Pouze 44 procent firem prověřuje obchodní partnery s každou objednávkou, nebo alespoň jednou za půl roku, vyplynulo také z průzkumu.