Vláda schválila postup liberalizace na české železnici. Do konce roku 2021 se uskuteční soutěže na zajištění dopravy na pěti rychlíkových tratích. Oproti předchozímu plánu ministerstva dopravy se trať z Liberce do Pardubic konkurenci Českých drah otevře později, byly také vyměněny některé tratě za jiné.
Návrh ministerstva nedávno kritizovali soukromí dopravci RegioJet, Leo Express a Arriva. Podle nich je počet nabízených tratí v soutěžích nedostatečný.
Aktuální plán počítá s posunutím soutěže na trati z Liberce do Pardubic o dva roky. Nový dopravce by zde mohl vyjet na přelomu let 2020 a 2021. Vypadla z něj i část týkající se založení takzvané státní půjčovny vlaků, kterou kritizovalo vedení Českých drah, odbory i část politiků za ČSSD a ANO.
Trasy z Prahy do Ústí nad Labem a Chebu a z Prahy do Děčína byly nahrazeny jinými elektrifikovanými spoji. Trasy do Ústí nad Labem po levém břehu Labe z plánů liberalizace vypadly proto, že do budoucna mají České dráhy na základě smlouvy s německou stranou zajišťovat na stejné trase mezinárodní expresy do Berlína. Ministerstvo navrhlo vypsat soutěže na trasy z Prahy do Hradce Králové, z Kolína po pravém břehu Labe přes Mělník do Ústí nad Labem a z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod.
Další změnou je návrh na rozdělení trasy z Prahy přes Plzeň na rychlíkovou a mezistátní expresní dopravu. Mezistátní vlaky do Mnichova by až do Plzně nezastavovaly. Naopak pomalejší rychlíky Praha−Klatovy budou zastavovat i v menších stanicích, například v Berouně, Hořovicích nebo v Kařezu. Podobný koncept rozdělení linky ministerstvo dopravy od loňského prosince prosadilo na trati do Českých Budějovic a dále do Lince.
Honda přichází s prvním "SUV" mezi motocykly, Harley zase malými modely cílí na nováčky - čtěte ZDE
Varšavská burza ožila. Teď je ale bez šéfa - čtěte ZDE
Šéf Lacoste: Vrátíme se víc ke golfu a tenisu. Jestli s Djokovičem, je zatím tajné - čtěte ZDE