České hospodářství v posledních letech stále zvyšuje závislost na autoprůmyslu. Řada renomovaných ekonomů bije na poplach a poukazuje na nebezpečnost tohoto jevu. V případě „horších časů“ by totiž nákup nového automobilu domácnosti či firmy snadno odložily a fatálně by se to podepsalo na propadu celé ekonomiky. Z evropských zemí jsou na autoprůmyslu nejvíce závislí právě Češi a Slováci.

Jaké alternativy se však nabízejí? Náš tradičně úspěšný sklářský i textilní průmysl byl již lapen do sítí rostoucí poptávky z výroby automobilů a případné investice do těchto segmentů jsou de facto opět další podporou autoprůmyslu. Jednu z možných alternativ ovšem naznačil již klasik ve svém chvalozpěvu na „české hlavičky“. V Čechách došlo v posledních letech k velmi vysoké koncentraci schopných týmů vyvíjet světově unikátní a úspěšná řešení v oblasti informačních technologií.

Jde jen o to, jak je zachránit ve prospěch českých vývozců, aby neutekli k pobočkám zahraničních firem, které jsou schopné tyto mozky přeplatit. Posledním příkladem takového kroku je společnost Appiary, která byla zakoupena přední světovou firmou v oboru, společností Oracle a zisk z prodeje jejích produktů již nebude přispívat do českého prostředí, ale bude rozpuštěn v rámci nadnárodní společnosti. 

Jednou z úspěšných českých společností, která zatím vytrvale bojuje s úklady současné domácí a globální ekonomiky, je DCIT, konkrétně její divize Provys. Její mezinárodní tažení mediálním trhem bylo zahájeno v roce 1997, kdy byl její stejnojmenný systém podporující provoz mediálních společností nasazen do ostrého provozu v České televizi.

Během dalších let byly její produkty nasazeny v mnoha dalších televizních a rozhlasových stanicích po celé Evropě a v současné době slaví úspěch v Asii, na Americkém kontinentu a v Africe. „V Čechách a na Slovensku je náš trh již přes 10 let plně nasycený a musíme se proto soustředit na vývoz,“ říká ředitel divize Provys Jan Hrdlička a dodává: „Málo kdo si uvědomuje, jak je pro naši zemi vývoz licencí k užívání českého softwaru výhodný. Na rozdíl od jiných oborů nemáme žádné materiálové vstupy a naše ekologická stopa je takřka nulová. Jsme pyšní na to, že všechny daně a pojistné odvádíme zde v České republice a zaměstnáváme desítky odborníků, se kterými sdílíme radost z mezinárodního úspěchu a tím i jistou motivaci, aby nám neodešli k zahraničním firmám.“

Navštívíme-li v současné době největší světové technologické výstavy a konference, není již žádnou výjimkou, když narazíme hned na několik českých firem, které v daném oboru excelují. Josef Vašica, předseda představenstva DCIT a současně ředitel její dceřiné společnosti Stream Circle, která v loňském roce získala řadu světových ocenění za mediální softwarové inovace, k tomu poznamenává: „Chodí za námi partneři ze všech koutů světa a vždy nás nesmírně potěší jejich uznání za to, co jsme vyvinuli a jaké produkty a služby nabízíme. Netuší však, jaký boj přitom svádíme na domácí půdě. Náš stát na jednu stranu láká zahraniční investory a poskytuje jim finanční úlevy, na druhou stranu se domácím firmám stará o vysokou cenu práce, vysoké daňové zatížení a zvyšování administrativní zátěže na hlášeních, výkazech a ostatních povinnostech zaměstnavatelů. Vedle toho přispívá díky růstu státních agend k vysávání trhu s lidskými zdroji a současně nijak nepodporuje vzdělávání v IT a technických oborech. A to již vůbec nehovořím o efektivní podpoře firemních investic do produktového vývoje, vzdělávání zaměstnanců a rozvíjení nových oblastí podnikání. Jsme tak nuceni uvažovat o možném přesunu našich společností do USA, kde lze navíc snáze získat rozvojový kapitál. A následně bychom třeba jako zahraniční investor mohli využít některé z českých investičních pobídek,“ dodává s jistou dávkou ironie Vašica.