Firmy se ještě donedávna snažily přesouvat produkci zboží do levných zemí a zde vyrábět ve velkých sériích, aby dokázaly být konkurenceschopné. Laciná pracovní síla a energie vyvážily i náklady na dopravu přes půl planety. Nehledělo se na to, že všichni zákazníci dostanou víceméně to samé. Nové technologie ale mohou všechno změnit a vrátit výrobu do mateřských států. Umožní postupy, které dosud nedávaly obchodní smysl.

Například nohy má každý trochu jiné, přesto jsou boty masově vyráběným produktem. V Číně nebo jihovýchodní Asii se vyrábějí podle "typizované nohy" Evropana v několika zadaných velikostech. Stroje je chrlí v ohromných množstvích a obchodníci jimi naplní kontejnery mířící na starý kontinent. Řadě lidí pak takové boty nesednou.

Stačí si vyfotit nohu

V posledních letech se ukazuje, že budoucnost může vypadat jinak. Automatizovanější výroba s rostoucím zapojením robotů nepotřebuje tolik zaměstnanců, a mzdové náklady proto nehrají takovou roli jako dříve. Stroje se dají snadněji nastavit, jen je třeba do nich nahrát příslušné informace. V případě bot stačí oskenovat nohu a data poslat do chytré továrny. Ta zadá jednotlivým strojům, jak velké části látky či kůže mají vyřezávat a jak mají výslednou botu sestavit. Lidé už k tomu prakticky nebudou potřeba.

Díky stále kvalitnějšímu a levnějšímu 3D tisku se blíží i doba, kdy se budou alespoň části bot vyrábět přímo v obchodě. Nebude vadit ani vyšší cena, zákazník bude vědět, že dostává − na rozdíl od unifikované boty − něco speciálního.

Už nyní existují první projekty obchodů, kde si personál nejprve skenerem změří nohu a následně vyrobí například žabky přesně podle chodidla. Americký internetový projekt Feetz jde ještě dál. Zákazník může sedět doma, pouze si aplikací v telefonu sejme rozměry a ty pošle do e-shopu. Jaký typ boty chce, si zadá v konfigurátoru, stejně jako může měnit barvy nebo rozložení ozdobných prvků. Obuv, která pak dorazí poštou, bude přesně na míru.

"Naše technologie umožňuje rozsáhlou výrobu na míru i v případě malé firmy, nabízí sedm miliard rozměrů s nulovými sklady," popisuje šéfka a zakladatelka Feetz Lucy Beardová.

Firma boty vyrábí v kalifornském San Diegu, jedné z dražších lokalit pro manufakturu. Byznysu to ale v tomto případě nevadí, zákazníci jsou ochotni platit vyšší ceny. Potřebné technologie jsou stále levnější a náklady na takto individualizovanou výrobu se časem přiblíží masové produkci.

Nový byznys však velcí výrobci bot nechtějí zcela přenechat těmto začínajícím start-upům. I obři typu Adidas přicházejí s projekty, kdy se bude alespoň část boty, například vložka, tisknout na míru před zákazníkem přímo v obchodě.

"V budoucnu se bude moci zboží tisknout až v místě určení, nebude třeba ho vozit na velké vzdálenosti," předpovídá Jiří Rosický, šéf české firmy Invent Medical Group, která vyrábí protetiku a na 3D tisk dlouhodobě sází.

Auto podle vlastních představ

Velká očekávání jsou i v automobilovém průmyslu. Dosud auto skutečně na přání zákazníka uměly vyrobit jen ty nejdražší značky. Masovější výrobci často nebyli schopni nabídnout ani více potahů sedadel a jen různá výbava jejich možnosti prakticky vyčerpávala. Nové technologie však umožní nabídnout širší možnosti a nabídka barev i individuálního vybavení aut se tak bude v dalších letech rozšiřovat.

Například americká automobilka Ford už testuje 3D tiskárny pro automobilové díly. Ty pak budou moci splnit představy zákazníků, kteří se chtějí svým vozem odlišit od ostatních. A stejně jako u bot si i v tomto případě rádi připlatí − například za odlišné spoilery či tvary nárazníků. Automobilce pak vzrostou příjmy, aniž jí výrazně stoupnou náklady.

"Můžeme tisknout velké díly nebo příslušenství, takže dokážeme být v designu mnohem flexibilnější," vysvětluje Ellen Lee, který má v americké automobilce tyto inovace na starosti. Na masovou výrobu pro všechna auta značky Ford to zatím nestačí, ale pro tisk součástí k individuálním modelům je již k dispozici dostatečně rychlá technologie.

Nové možnosti průmyslových inovací chtějí využívat výrobci i v módním průmyslu. Nové stroje otevírají více možností při tvorbě látky a jejího potisku, navíc díky internetu může mít zákazník větší vliv na podobu konečného produktu. Stejně jako u bot nepůjde jen o barvu či střih, na míru bude i velikost. Pro roboty není překážkou, že jsou každé šaty jinak velké nebo barevné − dokážou se okamžitě přizpůsobit zadaným údajům.

Podle společnosti WTiN Intelligence poroste samotný digitální tisk textilu o 25 procent ročně minimálně další tři roky.