Sociální demokraté se budou učit vtěsnat myšlenku do 140 znaků, tedy jednoho tweetu. Pro srovnání − jeho velikost odpovídá zhruba délce tohoto odstavce.

Členové strany to dostanou za úkol v rámci předvolební kampaně, kterou vedení spolu s americkými poradci právě připravuje. ČSSD si uvědomuje důležitost nadcházejících parlamentních voleb a obává se střetu s hnutím ANO. Hledá proto nápad jako autobus Zemák. Ten byl pokřtěn před 21 lety a pomohl tehdejšímu předsedovi Miloši Zemanovi uspět ve volbách. Podobný trumf potřebují sociální demokraté i dnes, aby si získali zpět ztracenou popularitu. Zvláště když už vědí, že předseda ANO Andrej Babiš bude objíždět Česko v kamionu.

Taktiku pro kampaň si ČSSD rozdělila podle zacílení akcí na dva základní pilíře: emoce a rozum. "Tweetová" kampaň má vzbudit u lidí pocity. Musí však naučit členy zkrátit dlouhé projevy do několika hutných vět. Voliče, kteří se rozhodují čistě pragmaticky, zkusí ČSSD přesvědčit programem.

20 procent

respondentů by podle posledního předvolebního průzkumu agentury CVVM podpořilo ČSSD. ANO by získalo hlasy 31,5 procenta dotázaných.

"Kampaň by měla být stručná, chytrá i nápaditá a měla by se vejít do 140 znaků, tedy jednoho tweetu. To jsou emoce. Na druhou stranu jsme tradiční strana a musíme mít i obsahovou část. Levicový program se zaměří na zaměstnance, rodiny s dětmi a seniory," řekl volební manažer a poslanec Jan Birke.

Příkladem zjednodušeného komentáře, jakých před volbami přibude, jsou třeba tweety ministra vnitra Milana Chovance. Anebo rázný facebookový příspěvek premiéra Bohuslava Sobotky, který napsal, že jeho rival Babiš se svými jednokorunovými dluhopisy "ojebal stát".

Trumfy kampaní ČSSD

Autobus Zemák

◼ Autobus Karosa, kterým v roce 1996 objížděl Česko tehdejší předseda ČSSD Miloš Zeman, dostal přezdívku Zemák. Nápad měl u voličů nevídaný úspěch a změnil přístup ke kampaním. Zemák, pokřtěný takřka přesně před jedenadvaceti lety, vynesl ČSSD v parlamentních volbách zisk 26 procent hlasů a strana skončila druhá za ODS.

Zrušení poplatků u lékaře

◼ Krajským volbám v roce 2008 se říkalo oranžová tsunami. ČSSD s předsedou Jiřím Paroubkem zvolila jako hlavní téma slib, že strana zruší poplatky u lékaře. ČSSD získala 36 procent hlasů a poprvé obsadila většinu krajských úřadů.

Selfie na billboardech

◼ Neúspěšná naopak byla loňská kampaň připravená pro krajské volby. ČSSD nechala vytvořit billboardy ve stylu selfie fotografií, ale lidé je nepochopili. Vyhrálo hnutí ANO, sociální demokraté získali 15 procent hlasů.

Podle posledního únorového průzkumu agentury CVVM kolísá podpora ČSSD kolem 20 procent, zatímco ANO získalo přes 30 procent respondentů. Právě nízké preference jsou důvodem, proč sociální demokraté na přípravu kampaně tak tlačí. Již spustili sérii několika focus group, což jsou skupiny lidí, na nichž testují své předvolební nápady. Už si na nich odzkoušeli progresivní daň, kterou před pár týdny jako jeden z hlavních taháků voleb oznámili.

S těmito většinou utajenými průzkumy budou ČSSD pomáhat američtí poradci Julianna Smootová a Dan Kanninen, kteří se podíleli na kampaních prezidenta Baracka Obamy a Hillary Clintonové, neúspěšné protikandidátky Donalda Trumpa. Poradci mají zjistit, co voliče zajímá, jak má strana téma prezentovat a nač upozorňovat.

"Cena kampaně se bude pohybovat v zákonném rámci, tedy do 90 milionů," uvedl mluvčí strany Mikuláš Klang. Tento týden ČSSD zvolí nové vedení a v červnu uspořádá konferenci, kde představí předvolební program.

Kampaň ANO se také přiblíží k zákonem stanovené horní hranici 90 milionů korun. S přípravami však hnutí není tak daleko jako sociální demokracie, třeba na podobných focus group ještě nezačalo pracovat.

"Programovou konferenci chceme udělat na začátku června. Tam také představíme náš ucelený program a vzápětí začne kampaň," sdělila mluvčí ANO Lucie Kubovičová.

Ještě před konferencí na konci jara plánuje ANO zahájit testování programu na skupinách lidí. Své příznivce a jejich názory sleduje na internetu a hodlá v průzkumech zjišťovat, kdo není rozhodnutý a mezi kým si tito lidé vybírají. Hlavním tématem budou daně a Babiš plánuje voliče přesvědčovat v audiovizuálním kamionu.