Největší český on-line obchod Alza.cz se chce více prosadit v zahraničí. Postaví proto supermoderní sklad, z něhož bude vozit zboží především k zákazníkům ze západní Evropy. Ještě letos také otevře na Slovensku nový sklad pro velké zboží. V plánu jsou i další zahraniční kamenné pobočky, první už funguje v Maďarsku, další je na řadě ve Vídni.

E-shop měl původně sklady a kamenné pobočky jen v Česku a na Slovensku, před více než dvěma lety pak začal doručovat zboží i do dalších 23 zemí EU. Využíval k tomu ale jen své logistické centrum na kraji Prahy.

"Expanzi jsme trochu přehodnotili. Rozhodli jsme se, že budeme víc fyzicky přítomní i v dalších zemích, což nejde tak rychle, jako když rozvíjíte web," řekl ředitel logistiky Alzy Rudolf Žůrek. Je to cesta, jak dál rozvíjet firmu, která zatím těžila hlavně z českého a slovenského trhu. Loni utržila rekordních 17,4 miliardy korun.

6 milionů

objednávek loni vyřídil e-shop Alza.cz. Meziročně to byl nárůst o milion. V současnosti firma využívá čtyři sklady v Česku a na Slovensku s celkovou plochou 70 tisíc metrů čtverečních, ve kterých má 90 tisíc typů zboží.

Koncem loňského roku firma zřídila svou první kamennou pobočku mimo území Česka a Slovenska. Prodejnu v Budapešti zásobuje ze svého slovenského skladu. Další zahraniční pobočky mají následovat. Kromě Maďarska a Rakouska je chce firma mít také v Německu a výhledově i dalších evropských zemích.

Na to ale nebude stávající skladová síť stačit. Alza proto plánuje další logistické centrum, které by mělo být otevřeno v roce 2019. Zatím není jasné, kde bude stát. Firma nevylučuje, že by mohlo vyrůst v některé ze sousedních zemí.

Konkrétnější plány ale existují ohledně technologií, které budou v novém skladu nainstalované. Má jít o supermoderní sklad. Současné hlavní logistické centrum firmy v Horních Počernicích je zatím automatizované jen částečně. Vedle dopravníků tu mají například výškový skladovací systém, který sám zakládá a vykládá do regálů přepravky se zbožím.

"Nové logistické centrum nebude mít mnoho společného s tím, které máme teď. Chceme automatizovat výrazně víc než nyní − nejen skladové operace, ale i expediční, abychom co nejvíc eliminovali lidskou sílu," plánuje Rudolf Žůrek.

Půjde například o balení zásilek. Stroje budou dělat všechno od skládání krabic a vložení výplňového materiálu po zavírání krabic nebo tisknutí štítku.

"Uvažujeme i o vyšší automatizaci identifikace zboží nebo vkládání zboží do přepravek. Extrém je robotická ruka, tato technologie je ale zatím pomalá a neumí uspokojivě reagovat na prostředí, takže člověka ještě nenahradí. Ve výrobě, třeba v automobilovém průmyslu, je to něco jiného, ale vzít specifickou položku z regálu a dát ji do přepravky je věc jiná," myslí si Žůrek.

Jednou z variant je i poslední verze systému, který se používá hlavně ve farmacii a tabákovém průmyslu. Z nakloněných regálů se automaticky uvolňuje zboží na malý dopravníkový pás a z něj se sesype trychtýřem do přepravky.

Zatímco zmíněné logistické centrum Alzy pro západní Evropu je ještě na papíře, na Slovensku e-shop brzy otevře nový sklad, který je určený pro velké zboží, jako jsou televize, tiskárny nebo pračky. Je obdobou logistického centra nedaleko Prahy na dálnici D8, který si Alza pronajala před více než dvěma lety, kdy musela kvůli rozšíření nabídky a růstu zásob rozdělit toky zboží na menší a objemnější kusy.

Automatizace zatím není v českých skladech běžná věc, s nedostatkem pracovních sil a zdokonalováním technologií se ale začíná prosazovat. Nejdále jsou firmy z automobilového průmyslu. Jihlavský Bosch třeba ve svém závodě nasadil automatické tažné soupravy naváděné laserem, Kiekert zavedl regály, do nichž samočinné jeřáby naskladňují přepravky s díly.

V e-shopech jde zatím převážně o dopravníkové dráhy, které mají zabudovanou technologii pro vážení, třídění a značení zásilek. Moderní logistická centra otevřely v posledních letech třeba Mall.cz nebo Parfums.cz (nyní Notino). Loni své distribuční centrum přestěhoval e-shop s potravinami Košík.cz. Zatím je převážně závislé na manuální práci. Firma ale uvažuje o modernizaci − například o nasazení automatického skladu, který funguje podobně jako výtah páternoster.

Rozhovor s Rudolfem Žůrkem vychází v aktuálním čísle časopisu Logistika.

jarvis_58b9b759498eded22058d946.jpeg
Provoz největšího logistického centra Alzy v pražských Horních Počernicích stále hodně závisí na lidské práci. V tom dalším e-shop vsadí na automatizaci.