Společnost Student Agency loni prodala v Česku a na Slovensku letenky za 3,3 miliardy korun, což je meziročně o pět procent více, uvedla v tiskové zprávě ředitelka divize letenek Věra Janičinová. Podnik Radima Jančury si tak drží pozici jedničky na českém a slovenském trhu, druhá Asiana, provozující web Letuška.cz, loni prodala letenky za 2,8 miliardy, přičemž jí prodeje také rostly.

Tržby z prodeje letenek rostly, přestože průměrná cena se snížila z 10 400 korun na 9400 korun. "Důvodem poklesu jsou kromě nízkých cen paliva také změny v obchodní a tarifní politice tradičních leteckých společností, které po vzoru low-cost dopravců v cenovém boji v řadě případů vyjmuly ze základní ceny některé části servisu, které ne všichni cestující standardně chtějí využít. Jedná se například o jídlo, přepravu zavazadel či rezervaci sedadla," uvedla Janičinová.

Prodeje letenek rostly jak v případě individuálních cestujících, tak u firemní klientely. K růstu přispěl konkurenční boj mezi aerolinkami vedoucí k mimořádně výhodným cenám. "Nízké ceny se dlouhodobě drží i u řady klíčových destinací pro byznys i pro dovolenou, jako jsou například Londýn, Paříž, Dubaj, Bangkok, New York, Havana či Miami. Češi toho využívají," uvedla Janičinová.

Někteří dopravci také zvýšili kapacitu spojů, což se projevilo ve zvýšeném zájmu například o spojení z Prahy do Dubaje. Počty prodaných letenek na tuto linku loni rostly o čtvrtinu. Vyšší byl zájem i o další dálkové trasy do Thajska, na Srí Lanku, Maledivy, Kubu, do Číny a také do USA.

Pokud letos ekonomika i nadále poroste, očekává společnost opět zvýšení prodejů, které bude ještě silnější v případě posílení koruny po konci intervencí České národní banky. Stále roste podíl lidí, kteří volí on-line nákup, loni dosáhl 60 procent.

Vyšší tržby z prodeje letenek než Student Agency a Asiana má brněnská společnost Kiwi.com, pro kterou je však český trh minoritní záležitostí. Tržby za loňský rok zatím nezveřejnila.