Mladoboleslavská Škoda Auto dlouhodobě vyhrává soutěže o nejlepšího velkého zaměstnavatele Česka. Loni zvítězila například v soutěži Zaměstnavatel roku 2016 v kategorii nad 5000 zaměstnanců. Hodnocení vycházelo z metodiky společnosti PwC a měřilo objektivní ukazatele jako náklady na vzdělávání, zdravotní neschopnost zaměstnanců, fluktuaci, produktivitu a podobně. Výsledky se tak dají dobře srovnat a kritéria jsou objektivní. Jak říká Jana Šrámová, která v automobilce vede HR péči o zaměstnance, je důležité, aby firma nabídla svým lidem na míru vybrané benefity, ale kromě zábavy i školení a možnosti osobního rozvoje.

HN: Děláte si průzkumy o tom, jak jsou ve vaší společnosti lidé spokojeni?

Ano, určitě děláme. V koncernu Volkswagen se koná již od roku 2008 on-line průzkum spokojenosti pod názvem Barometr nálady. Je to diagnostický nástroj, který slouží jak zaměstnancům, tak i managementu společnosti. Zjišťuje faktory ovlivňující náladu zaměstnanců a oblasti pro její zlepšení. Dotazník se skládá z otázek rozdělených do čtyř kategorií. Zaměstnanců se ptáme na spokojenost na pracovišti, spolupráci s kolegy, na pracovní náplň a atraktivitu zaměstnavatele. S výsledky průzkumu aktivně pracujeme a dávají nám signál o směru, kterým Škoda Auto jde, a zároveň spoustu námětů ke zlepšení nálady a spokojenosti našich lidí.

HN: Máte nějaké programy pro zaměstnance, abyste zvýšili jejich spokojenost?

Nabízíme jim celou škálu programů. Součástí společnosti je Škoda Akademie, která organizuje řadu školení a vzdělávacích akcí. V roce 2016 jsme uspořádali více než 4700 vzdělávacích aktivit. Jedná se nejen o kurzy spojené s legislativními znalostmi a změnami, technická a odborná školení, ale i kurzy zaměřené na rozvoj manažerských dovedností, vedení, osobního rozvoje a podobně. Nabízíme našim zaměstnancům také velmi žádanou výuku cizích jazyků, kterou loni využilo kolem tří tisíc zaměstnanců. Neustále rozšiřujeme nabídku e-learningových kurzů a vytváříme programy šité na míru formou teambuildingů či workshopů.

Jana Šrámová

Vystudovala VŠE v Praze, Fakultu financí a účetnictví. Ve Škodě Auto působí od roku 1994 a od loňského roku je na pozici vedoucí HR operativní péče. Ve volném čase se věnuje cestování a plavání.

HN: Zvete si třeba nějaké odborníky z jiných oborů, než je automotive?

Ano, abychom podpořili kreativního ducha našich zaměstnanců, organizujeme například inovační snídaně s významnými osobnostmi, inovátory, start-upy a tak dále. S pracovníky a jejich rodinami jsme společně se sociálním partnerem Odbory Kovo oslavili výročí 25 let spojení koncernu Volkswagen s hudebním festivalem Škoda Music Festival 2016, kterého se zúčastnilo přes 16 000 návštěvníků. A také mimo pracovní život se snažíme našim lidem nabídnout různé volnočasové aktivity. Jednou z nejoblíbenějších v předvánočním čase je podpora adventního bruslení na kluzišti pro veřejnost ve všech výrobních lokalitách naší společnosti, tedy v Mladé Boleslavi, Kvasinách i ve Vrchlabí. Loni se zúčastnilo přes 20 tisíc zaměstnanců i s rodinami.

HN: Jaké benefity nabízíte svým zaměstnancům a které jsou nejžádanější?

Nabízíme širokou škálu benefitů, které můžeme rozdělit do několika skupin: sociální výhody, z nichž bych uvedla příspěvek na doplňkové penzijní spoření, příspěvek na stravování, odměny při pracovních výročích, půjčky na bydlení, příspěvek na jesle a další. Dále péče o zdraví, což jsou zdravotní a rehabilitační programy. No a také tam spadají nabídky zaměstnancům od jiných firem, jako jsou výpočetní technika, služby mobilních operátorů nebo výhodné cestovní pojištění do zahraničí. Mezi nejvíce využívané benefity patří příspěvek na doplňkové penzijní spoření, příspěvek na stravování, zaměstnanecký program T-Mobilu, příspěvky na rekreaci a odměny při pracovních výročích. Zjišťujeme, co naši lidé chtějí, a tomu přizpůsobujeme nabídku.