Na pozemcích bývalého Nákladového nádraží Žižkov vznikne nová čtvrť pro tisíce lidí. Vedení hlavního města se v úterý rozhodlo, že umožní změnu územního plánu, díky které budou mít developeři na místě možnost postavit převážně bytovou výstavbu. "Rada dnes souhlasila s vypracování studie, která umožní udělat změnu územního plánu a odstranit stavební uzávěru," řekla náměstkyně primátorky Petra Kolínská (SZ), která má územní plánování na starosti.

Pražské brownfieldy

Plány pro nákladové nádraží a dalších 14 míst, na kterých v Praze vyrostou byty a kanceláře pro desítky tisíc lidí, si prohlédněte v naší interaktiní mapě.

Central Group - Nákladové nádraží Žižkov

Na studii bude pracovat Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy ve spolupráci s dotčenými radnicemi a developery. Území nákladového nádraží na Žižkově se dá v současnosti rozdělit na dvě části: severní a jižní. Severní, kterou od loňského roku vlastní společnost Central Group, změnu územního plánu nevyžaduje. Zmíněné developerské společnosti tak stačí na její rezidenční projekt získat nové územní rozhodnutí a následně stavební povolení.

Současná stavební uzávěra však neumožňuje výstavbu na jižní části, kde chce dlouhodobě stavět miliardář Luděk Sekyra. Jeho skupina Sekyra Group plánuje na 160 hektarech zanedbaného území vybudovat novou čtvrť za osm až deset miliard korun. Pokud vše půjde podle plánů, odstranění stávající stavební uzávěry by se Sekyra mohl dočkat podle dosavadních odhadů již v příštím roce.

"Zpracování studie by mělo probíhat svižně. Nebudeme začínat od nuly. Na místě již několik studií v minulosti vzniklo," dodává Kolínská. Podle ní bude v rámci jednání klíčové vyřešit především to, kudy povede nová tramvajová trať, kterou Praha plánuje vybudovat.

Podle Kolínské je změna územního plánu klíčová nejen pro developery, ale také pro rekonstrukci nádražní budovy, která byla před čtyřmi lety prohlášena za kulturní památku. Stávající plán neumožňuje budovu proměnit v kulturně vzdělávací centrum, které má v tamních prostorách vzniknout. Zájem o ni přitom již projevil například Národní filmový archiv.

Žižkovské nákladové nádraží by se mělo začít měnit v roce 2019, kdy plánuje na severní části zahájit výstavbu Central Group. Společnost chce na stavebním pozemku o rozloze zhruba 128 tisíc metrů čtverečních postavit přibližně dva a půl tisíce bytů. Developer nyní hledá architekty, kteří dají projektu konkrétní podobu. Aby mohla do dvou let začít budovat, musí společnost Central Group získat nové územní rozhodnutí a stavební povolení k výstavbě.

Kdy by mohla skupina Sekyra Group začít stavět v jižní části, není v současné době jasné. Samotná změna územního plánu firmě k tomu, aby mohla začít budovat, nestačí. Výstavbě musí předcházet urbanistická soutěž, na základě které developer následně zpracuje konkrétní podobu projektu, vypořádá se se všemi připomínkami městské části a obyvatel Prahy 3 a následně musí ještě získat všechna povolení.