Stroj Ehang 184, který je prvním bezpilotním prostředkem pro dopravu osob vzduchem, se objevil v nabídce e-shopu Alza. Nechybí ani vážní zájemci: údajně už je do České republiky nejméně jeden kus předběžně zamluvený.
Alza neuvádí cenu, podle zahraničních zdrojů se má ale pohybovat mezi 200 a 300 tisíci dolary.

Termín "bezpilotní prostředek pro dopravu osob" vypadá jako protimluv - ale není, protože Ehang 184 je něco jako létající automobil bez řidiče. V praxi to funguje tak, že pasažér do něj usedne, na dotykovém displeji navolí cíl a pak už se jenom dívá. O zbytek se postará palubní počítač v součinnosti s pozemním řídicím střediskem (Low-altitude Command Center - Řídicí středisko pro malé výšky). To mimo jiné sleduje u situaci na trase letu a meteorologické podmínky, takže v případě nepříznivého počasí lety přeruší.

Výrobce pro svůj produkt razí označení AAV (Autonomous Aerial Vehicle - Nezávislý létající prostředek).

Ehang 184 se poprvé objevil na loňském veletrhu spotřební elektroniky CES, tehdy jej však ještě obecenstvo nevidělo létat a koncept se setkával se značnou nedůvěrou. Letos v lednu však už měl prototyp za sebou dvě stovky úspěšných zkušebních letů a Ehang v Číně vybudoval své první řídicí středisko. Předpokládá, že bude prodávat nejen samotné stroje, ale kompletní systémy pro dopravu osob vzduchem v malých výškách na krátké vzdálenosti - něco na způsob létající bezpilotní taxislužby Uber.

V Číně a dalších asijských zemích by se mohly tyto systémy objevit už během roku, v Dubaji už jej testují. "Ehang není žádný model, můžete jej vidět na naší obloze. Děláme všechno proto, abychom systém vzdušných taxi uvedli do provozu v červenci letošního roku," řekl Mattar Mohemed Al Tayer, šéf dubajské Roads and Transport Authority.

V USA a Evropě si však bude muset Ehang poradit s mnohem rigidnější legislativou, která pro tento typ dopravy nemá moc porozumění. Pozorovatelé soudí, že v USA to nebude dřív než za tři roky, v Evropě ještě později. V USA však už loni proběhly zkušební lety se záměrem vytvořit předpoklady pro certifikaci stroje do běžného provozu.

Ehang dosud působil především jako výrobce malých dronů. V oboru se objevil později než zavedené čínské firmy jako DJI nebo Yuneec, snaží se ale jejich náskok dohnat cestou intenzivního výzkumu, vývoje a inovací. Není přitom bez zajímavosti, že Yuneec prošel opačnou cestou: začínal jako průkopník elektrického pohonu pilotovaných letadel a skončil u bezpilotních kvadrokoptér a hexakoptér.

Ehang je koncipovaný jako oktokoptéra, to znamená, že má osm elektromotorů s osmi vrtulemi. Na konci každé ze čtyř konzolí jsou dva motory, jejichž vrtule se otáčejí proti sobě. Díky tomu při poruše motoru nedojde k havárii ale stroj přejde do nouzového režimu, zahájí komunikaci s řídícím centrem a řízeným způsobem přistane. Stejná procedura začne v případě, že diagnostika dronu zjistí chybnou funkci jakéhokoliv prvku systému. Komunikace mezi strojem a řídicím střediskem je šifrovaná a každý kus má pro spojení přidělený svůj vlastní kód.

Akumulátory s kapacitou 17 kWh vystačí na 25 minut letu cestovní rychlostí 60 km/h (maximální rychlost je 95 km/h), nabíjejí se dvě až čtyři hodiny. Předpokládá se, že běžná trasa nebude delší než 16 kilometrů - bez křižovatek, dopravních zácp a objížděk. Ehang 184 sestavený z kompozitů a slitin lehkých kovů váží 240 kilogramů a unese dalších 100 kilogramů, tedy jednu osobu a zavazadlo. Cestující má k dispozici klimatizaci a displej, na němž může sledovat průběh letu nebo brouzdat internetem. Dostup je 3,5 kilometru nad úrovní hladiny moře, průměrná letová výška bude okolo 150 metrů.

Alza nabízí Ehang 184 pouze v anglické verzi svého e-shopu. Neuvádí cenu, podle zahraničních zdrojů se má pohybovat mezi 200 tisíci až 300 tisíci dolary (přibližně 5 až 7,6 milionu). Kritičtí komentátoři upozorňují, že za stejnou cenu se dá pořídit jednomístný ultralehký vrtulník s mnohem lepšími výkony, autoři systému ale oponují, že je to srovnávání hrušek s jablky: helikoptéra má mnohem dražší provoz a údržbu, vyžaduje pilotní licenci a rozhodně nejde použít jako součást dopravního systému. Ehang je naproti tomu bezhlučný, po všech stránkách ekologický a sednout si do něj může každý.

Pokud už přemýšlíte, kde na to vzít těch pár milionů, tak času k našetření zřejmě ještě bude hodně. Objednávka na Alze zatím spočívá jen v možnosti dostat zprávu, až bude produkt na trhu. Což v České republice nepochybně chvíli potrvá, už kvůli legislativě; Úřad pro civilní letectví nezvládá ani zájem o registrace obyčejných dronů a o licence pro jejich operátory - a přitom to jsou ve srovnání s Ehang 184 pouhé hračky.