Ještě před necelými pěti lety se developeři v Praze přetahovali o zákazníky, kterým by mohli prodat některý z tisíců volných bytů. Byli ochotní snižovat marže na minimum a kupci měli důvod jásat. Zřejmě nejtvrdší cenová válka se odehrála na podzim roku 2012 v Horních Měcholupech. Přední developerské společnosti Ekospol a Central Group tu prakticky naproti sobě "přes ulici" vystavěly desítky bytů a hledaly pro ně kupce. Při licitování o to, kdo je nejlevnější, obě firmy srazily ceny garsonek pod milion korun. Výsledek? Čtvrť na okraji Prahy se stala "hitem" roku 2012. Prodalo se tam přes 350 bytů.

Byznys Echo

Zeptali jsme se podnikatelů a šéfů firem:

Jaký průměrný roční výnos by vás v současné době nalákal ke koupi bytu na investici?


Tomáš Froyda, jednatel Spak Foods

jarvis_589b13d4498ee41d03d52af8.jpeg

Zhruba pět pro­cent. V případě nižšího výnosu je lepší se rozhodnout pro jiné uložení a zhodnocení peněz. Možnosti na trhu jsou.


Kvido Štěpánek, ředitel Isolit-Bravo

jarvis_589b13d4498ee41d03d52afc.jpeg

Byt bych bral jako investici spíše v časech, kdy osud peněz není zcela jistý.


Karolína Topolová, generální ředitelka AAA Auto

jarvis_589b13d4498ee41d03d52b00.jpeg

Byt je dobrou investicí vždy, výše ročního výnosu pro mě není příliš důležitá. Navíc ceny bytů v Praze v poslední době začaly významně růst.


Jindřich Fikar, majitel čokoládovny Fikar

jarvis_589b13d5498ee41d03d52b04.jpeg

Právě jsem se rozhodl byty v Praze prodat. Reálný výnos je 2 až 2,5 procenta, a to jdou utržené peníze za prodej zhodnotit lépe.

Dnes je situace na pražském trhu s nemovitostmi naprosto opačná. Nové byty rychle podražují, průměrná cena překročila 70 tisíc korun za metr čtvereční a katalogy developerů postupně zeštíhlují. Obrovská poptávka po bydlení, podpořená nízkou nezaměstnaností, a především rekordně levnými hypotékami se sazbami pod dvěma procenty, zajistila v loňském roce odbyt pro více než 6600 bytů. Stavaři za ně inkasovali 31 miliard korun. V letošním roce počítají s podobným počtem prodaných bytů, ale s ještě vyššími tržbami − přes 33 miliard korun.

Jinými slovy, i letos budou byty v hlavním městě zdražovat. Neměl by se opakovat růst cen téměř o 20 procent jako loni, odhady se pohybují mezi 5 a 10 procenty. Proč developeři tak masivně zvyšují ceny? Hlavním důvodem je podle nich fakt, že se v Praze málo staví, respektive že se na trh dostává méně bytů, než se prodá.

Lhůty jako v Africe

Aktuálně mají developeři v metropoli v různé fázi příprav zhruba 70 tisíc bytů. V příštích pěti letech jich ale do prodeje zřejmě nepůjde více než 24 tisíc. V průměru tedy zhruba 4800 ročně. "Když se ročně nebude stavět kolem šesti tisíc bytů a nic zásadního se v Praze nezmění, budou nové byty chybět," varuje generální ředitel developerské společnosti Finep Tomáš Pardubický.

Převis poptávky nad nabídkou se projevuje už dnes. Přestože prodaných bytů bylo loni 6650, na trh jich stavaři ve stejné době "poslali" jen 5400. Nabídka volných nemovitostí k bydlení v metropoli se proto postupně snižuje: podle analýzy developerské společnosti Trigema z 5500 na začátku loňského roku na nynější 4000.

Ještě horší situace ale podle stavebních firem hrozí v budoucnosti. Například v loňském roce na jednu stranu prodeje trhaly rekordy, na druhou stranu ale developerské firmy začaly v metropoli stavět jen zhruba tisícovku nových bytů. Tedy šestkrát méně, než prodaly.

Alarmující stav potvrzuje i analýza Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR), podle níž do roku 2030 stoupne počet obyvatel hlavního města o 93 tisíc. Za stejnou dobu analýza očekává poptávku po více než 82 tisících bytech. Aby metropole tento nápor zvládla, muselo by se v ní každý rok dokončit a uvést na trh minimálně 5,5 tisíce bytů. Už dnes je však podle počtu zahájených staveb zřejmé, že to není reálné.

Developeři tvrdí, že za dramatickým poklesem počtu zahájených staveb bytových domů v posledních letech jsou hlavně politická situace v Praze a byrokracie. Mnoho vhodných lokalit − například brownfieldů − v širším centru metropole už dvě desítky let blokují stavební uzávěry. Místa takřka ideální pro bydlení, jako je třeba nákladové nádraží na Žižkově nebo oblast kolem Argentinské ulice v Bubnech, tak leží ladem. "Praha je dnes jistým způsobem zamčená. Sice jsou pozemky, kde by se mohlo stavět, ale nedělá se to. A to je problém, který se plně projeví třeba za deset let," varuje ředitel IPR Ondřej Boháč.